حسابدار پاره وقت

با ما تماس بگیرید

حسابدار پاره وقت

 

حسابدار پاره وقت یکی از موقعیت های شغلی پر طرفدار در بین حسابدارها و کارفرمایان است. حسابدار پاره وقت، قسمتی از زمان کاری خود را طی هفته یا ماه به یک کسب و کار تخصیص می دهد و با توجه به توافق کارفرما با حسابدار پاره وقت ، چگونگی حضور حسابدار و نحوه ارائه خدماتش به مجموعه مشخص می شود. یک حسابدار پاره وقت با توجه به اینکه در چندین شرکت یا مجموعه متفاوت در حال ارائه خدمات است باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

کسانی که با حسابدار پاره وقت همکاری میکنند معمولا کسب و کارهایی هستند که حجم فعالیت آنها در سطحی نیست که نیاز به حضور حسابدار دائم داشته باشند و یا توانایی پرداخت حقوق و دستمزد یک حسابدار تمام وقت را ندارند. به همین موجب به صاحبان کسب و کارها پیشنهاد می شود به امور حسابداری خود اهمیت قائل شوند و اولیت آنها در استخدام حسابدار پاره وقت ، کاهش حقوق و دستمزد حسابداری مجموعه نباشد بلکه عملکرد و کیفیت در سایر موارد را فدای هزینه کم حقوق حسابداری نکنند.

اگر فعالیت یک واحد تجاری به گونه ای باشد که حتما یک حسابدار تمام وقت باید حضور پیدا کند و آن کارفرما به دلیل کمبود بودجه برای پرداخت حقوق و دستمزد حسابدار تمام وقت یا هر دلیل دیگری یک حسابدار پاره وقت استخدام کند امکان دارد تمام امور حسابداری شرکت حل و رفع نشود و باعث بهم ریختگی وضعیت حسابداری شرکت شود . به کسب و کارها پیشنهاد میشود قبل از انتخاب حسابدار تمام جوانب و وضعیت شرکت سنجیده شود و سپس حسابدار مربوطه را انتخاب کنند. در مواردی هم شرکت به دلایلی با یک حسابدار پاره وقت کارهایش انجام می وشد و نیازی نیست یک حسابدار دائم استخدام شود و هزینه حقوق حسابداری شرکت بیشتر شود.

با توجه به وضعیت نا مطلوب اقتصادی برای تمام مردم چه کارفرمایان و چه حسابداران ، شغل حسابدار پاره وقت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. زیرا کسب و کارها از این طریق می توانند هزینه های واحد تجاری خود را کاهش دهند و حسابداران نیز با همین روش از درآمد بیشتری برخوردار خواهند شد.

 

استخدام حسابدار پاره وقت

صاحبان کسب و کارها قبل از استخدام حسابدار پاره وقت می بایست وضعیت و شرایط مجموعه را بسنجند. اینکه آیا واقعا به یک حسابدار پاره وقت نیاز دارند؟ یعنی حسابداری آنها با استخدام حسابدار پاره وقت به نحوی مطلوب انجام خواهد شد؟

بعد از بررسی های به عمل آمده توسط کارفرما ، برای استخدام حسابدار پاره وقت باید جلسه ای حضوری یا غیر حضوری بین طرفین برگزار شود تا کارفرما از وضعیت شرکت در زمان حال و حتی گذشته توضیحاتی را به حسابدار ارائه دهد. بهتر است حتی طرفین اهداف بلند مدت مجموعه را نیز با یکدیگر مرور کنند تا بتوان در صورت لزوم پیش نیازهای مورد نیاز را طی زمان آماده سازی کنند. همچنین در این جلسه کارفرما می تواند در مورد سوابق کاری و مهارت های حسابدار اطلاعاتی را به صورت کتبی یا شفاهی کسب کند . یکی از موارد دیگری که باید مشخص شود حقوق پیشنهادی کارفرما و حسابدار پاره وقت است که از عوامل موثر در نهایی شدن قرارداد است.

حقوق حسابدار پاره وقت بستگی به عواملی مانند : مهارت حسابدار ، سختی و چالش های امور حسابداری مجموعه ، حجم و نوع فعالیت ، میزان زمانی که قرار است حسابدار برای مجموعه وقت اختصاص دهد، موقعیت جغرافیایی محل کار و...

 

حقوق حسابدار پاره وقت

 

خط کش و معیار نسبتا مشخصی برای اندازه گیری حقوق حسابدار پاره وقت وجود ندارد. بلکه متغیرهای وابسته به شرکت و متغیرهای وابسته به حسابدار است که حقوق و دستمزد حسابدار پاره وقت را مشخص می کند . یعنی صرفا یک حسابدار با توجه به مهارت و توانایی فردی نمی تواند درخواست حقوق کند. یا یک کارفرما نمی تواند با توجه به سادگی کار حسابداری مجموعه حقوق نسبتا کمی به یک حسابدار ارشد پیشنهاد دهد. پس مشخص شدن حقوق حسابدار پاره وقت به عوامل متعددی از طرف حسابدار و مجموعه بستگی دارد و درنهایت با توافق طرفین است که حقوق حسابدار پاره وقت نهایی می شود.

یکی از عوامل مهمی که باعث می شود حسابدار پاره وقت حقوق درخواستی بیشتری داشته باشد سطح مهارت او در حوزه مالیاتی است. حقوق حسابدار پاره وقت آشنا به امور مالیاتی به مراتب می تواند بیشتر از بقیه باشد و معمولا کارفرمایان به دنبال حسابداری هستند که بتواند کارهای مالیاتی مجموعه را پیش ببرد. حسابدار آشنا به مالیات به دلیل اینکه در حین کار حسابداری امور مالیاتی کسب و کار را نیز انجام می دهد از نظر هزینه برای مجموعه بصرفه تر می باشد. به همین موجب بسیاری از کسب و کارها که برای انجام امور حسابداری ، مالیاتی و بیمه و... نیاز به نیرو دارند سعی میکنند با یک شرکت حسابداری یا شرکت خدمات مالی و مالیاتی همکاری کنند تا همزمان از یک مجموعه تمام خدمات مالی و مالیاتی را دریافت کنند و برای آنها به صرفه تر هم می باشد.

 

حسابداری پاره وقت

 

حسابداری یکی از شغل های پر درآمد و پر طرفدار در بازار کار تمام کشورها می باشد . دلیل داشتن بازار کار خوب رشته یا شغل حسابداری برای این است که اکثر کسب و کارها برای رفع نیازهای مربوط به امور مالی خود به حسابدار نیاز دارند. اما برخی از واحدهای اقتصادی با توجه به حجم و نوع فعالیتشان و عدم توانایی در پرداخت حقوق کامل به یک حسابدار حسابدار پاره وقت استخدام می کنند. حسابداری پاره وقت امروزه بسیار باب شده است و کارفرما با حداقل هزینه می تواند حسابداری مجموعه خود را انجام دهد.

بسیاری از حسابداران نیز به این دلیل که معمولا حسابداری پاره وقت درآمد بیشتری را در ماه برای آنها به همراه دارد دیگر به طور دائم برای یک مجموعه کار نمی کنند یا اگر هم تمام وقت برای یک مجموعه کار کنند در مواردی یک یا چندین کار حسابداری پاره وقت نیز انجام می دهند تا درآمد بیشتری کسب کنند. حسابداری پاره وقت به یک برنامه زمانی دقیق و منظم نیاز دارد زیرا زمان اختصاصی به هر مجموعه محدود است و به گونه ای باید باشد که حسابدار در آن زمان مربوطه بهترین عملکرد را داشته باشد تا مجموعه به مشکل نخورد.

حسابداری پاره وقت به صورت حضوری و دورکاری می تواند انجام شود . برای مثال حسابداری پاره وقت یک روز در هفته یا حسابداری پاره وقت دورکاری که با هماهنگی طرفین یا برنامه کاری مشخصی پیش می رود.

 

حسابدار مالیاتی پاره وقت

 

یکی دیگر از شغل های پر مخاطب در حرفه حسابداری مربوط به کسانی است که آشنا به امور مالیاتی هستند. یعنی یک نفر که حسابداری مربوط به امور مالیاتی را انجام می دهد و همچنین به تکالیف مالیاتی مجموعه می پردازد. به این افراد که توام با حسابداری و امور مالیاتی در ارتباط هستند حسابدار مالیاتی می گویند. حسابدار مالیاتی نیز مانند حسابدار مالی می تواند به صورت پاره وقت فعالیت کند. یکی دیگر از شغل های مورد نظر کسب و کارها حسابدار مالیاتی پاره وقت است. اینکه یک شخص علاوه بر حسابداری به امور مالیاتی نیز آشنا باشد برای کارفرما جذاب است. بعضی کسب و کارها به توجه به شرایط خودشان به حسابداری مالیاتی پاره وقت نیاز پیدا می کنند.

معمولا کسب و کارهای نسبتا کوچک ترجیح می دهند برای امور مالی خود فقط یک نفر حسابدار مالیاتی پاره وقت استخدام کنند تا امور حسابداری و مالیاتی را همزمان پیش ببرند. با این کار هزینه حقوق بخش حسابداری و امور مالیاتی مجموعه نیز به نسبت کمتر از این است که دو نفر حسابدار مجزا برای هر قسمت استخدام شود. به دلیل فراگیر شدن امور مالیاتی در کشور ما و همچنین تغییرات و وضع قوانین جدید مالیاتی،  یک حسابدار مالیاتی پاره وقت بازار کار مناسبی دارد و به راحتی می تواند درآمدهای خوبی کسب کند. بررسی ها نشان داده است که یک حسابدار مالیاتی پاره وقت با توجه به سطح مهارت مالیاتی و حسابداری خود می تواند راحت تر از سایر کارهای حسابداری وارد مجموعه ها شود و به نسبت درآمد بیشتری هم دارد.

 

FAQ
icon
با ما تماس بگیرید
02144873715
09195090924

برای مشاوره فوری و مشاوره فوری تماس بگیرید

02144873715