حسابداری در آینده به کدام سمت خواهد رفت



آینده حسابداری چگونه خواهد بود

ما در این مقاله به آینده رشته حسابداری و همچنین چالش های پیش روی این حرفه پرداخته ایم

 

برای درک بهتر آینده حسابداری باید بر این اصل مهم توجه کنیم که با پیشرفت تکنولوژی تمام فعالیت های شرکت ها و سازمان ها نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی دست خوش تغییر می شوند. با توجه به اینکه تمامی این شرکت ها و سازمان ها نیز در درون خود واحد حسابداری دارند حسابداری نیز از این تغییرات متناسب با تکنولوژی به دور نمانده و همگام با آن ها پیشرفت کرده است بنابراین آینده حسابداری تا حدود زیادی با آینده تکنولوژی گره خورده است. 

جان ادواردز، مدیرعامل موسسه حسابداران مالی در ایالت کالیفرنیا می گوید: در دنیایی پر از عدم قطعیت، اختلال و تغییر، اکنون زمان آن فرا رسیده است که حسابداران خود را به عنوان نقشی حیاتی در طول این دوره انتقالی مطرح کنند.

در یک نظر سنجی توسط یکی از زیر مجموعه های شرکت حسابداری دیلویت، هنگامی که از آن ها پرسیده شد تا چه حد به آینده شغلی خود اطمینان دارند، حدود 30 درصد افرادای که مورد بررسی قرار گرفته اند گفتنه اند که به هیچ وجه اعتماد لازم را به آینده حرفه حسابداری ندارند، با این حال، تنها یک چهارم از کسانی که مورد بررسی قرار گرفتند حدود 25 درصد عنوان کردند که نسبت به آینده ی خود در حرفه حسابداری احساس خوبی دارند. بازتابی از چالش های پیچیده و فرصت های منحصر به فردی که قسمت های مختلف حسابداری در ماه ها و سال های آینده با آن مواجه هستند را در زیر می توانید مطالعه کنید.

 

 

دیجیتالی شدن سوئیفت و فرآینده های حسابداری

 

بدون شک شروع پاندمی کرونا و شیوع آن در سال های گذشته با وجود اینکه اکنون تقریبا به پایان رسیده است روند تحول دیجیتال را تسریع کرده است. این واقعیتی است که زودتر از آنچه انتظار می رفت به دنیای حسابداری و دیگران تحمیل شده است. این سازمان ها با چالش های بزرگی روبه رو هستند: بازیابی کسب و کار ها از دو سال تعطیلی متناوب، چشم انداز واقعی ورشکستگی، افزایش قیمت انرژی، افزایش مالیات، زندگی با کرونا، بحران هزینه زندگی و جنگ در اوکراین با همه پیامدهای جهانی آن و سایر موارد اینچنینی.

با ادامه نوآوری های تکنولوژیکی، پیشرفت های زیادی و با سرعت فراوان رخ داده است. حسابداران چگونه می توانند با توجه به پیشرفت تکنولوژی به رشد خود از نظر فنی و جایگاه علمی کمک کنند و به نوبه خود به کسب و کار خود  و سازمان یا شرکتی که در مشغول فعالیت هستند کمک کنند تا به سمت آینده ای سودآورتر و پایداری طولانی مدت تر حرکت کند؟ خلاصه مطلب این است که، استفاده موثر از فناوری های جدید، نگاه بزرگتری را به کل کسب و کار فراهم می آورد و می توان اکثر تمرکز را  بر روی نیروی انسانی و ایجاد یک تیم حرفه ای و ساختن آینده ای بهتر را فراهم می آورد.

 

 

فرآیند های خودکار حسابداری

 

یک دهه پیش، حدود 75 درصد از کار یک حسابدار، کار پردازش و سند زدن های تکراری بود، در حالی که حدود 25 درصد ارائه خدمات مشاوره ای بود. این آمار و ارقام در حال حاضر تغییر کرده اند چرا که اکثر کسب و کارها فرایندها و سیستم ها را خودکار می کنند و به دنبال استفاده از واحد مالی خود برای تحلیل و پیش بینی های عمیق تر هستند.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، برای مدیران شرکت ها حیاتی است که شرکت یا سازمانشان بیشتر از آنچه که نیاز به صرفه جویی در امور مالی داشته باشد سود آور باشد. تقاضاهای فضای کسب وکار امروزی ما را مجبور به انجام کارهای بیشتر با هزینه کم تر می کند. حتی از مهم ترین تیم های عملیاتی هزینه محور اکنون خواسته می شود تا بتو.انند هزینه های خود را تا حد ممکن کاهش دهند و مقادیر باقیمانده را صرف بخش های دیگر سازمان نمایند. استفاده بهینه از زمان به معنی آزاد کردن وقت کارمندان بخش حسابداری برای تمرکز بیشتر بر کار استراتژیک است.

هوش مصنوعی (AI) یکی از حوزه های کلیدی این سیستم ها می باشد که قرار است چهره عملیات حسابداری را تغییر دهد، کارایی را افزایش دهد، خطاها را کاهش دهد و جریان های کاری را بهینه کند، در حالی که به متخصصان در تصمیم گیری کسب وکار واقعی براساس بینش های ناشی از داده های حسابداری کمک می کند.

پردازش و بررسی واریز ها و برداشت ها  هنوز بسیار زمان بر است و توسط شخص انجام می  گیرد. بنابراین احتمال خطا و اشتباه در آن همچنان وجود دارد. اما با ورود ابزارهای اتوماسیون و نرم افزار های حسابداری که روز به روز بر پیشرفت و گستردگی آن افزوده می شود به بازار، به کسب و کار ها این فرصت را می دهد که دید وسیع تر و چابکی بیشتری داشته باشند.

با افزایش پیشرفت تکنولوژی، عملکرد مالی زمان بیشتری برای تمرکز بر چیزهایی مانند دریافت پرداخت های به موقع تر و جمع آوری بهتر مطالبات دیگر مانند سپرده ها، ترتیبات پرداخت ساختار یافته، یا هر مورد دیگری که یک کسب وکار به آن نیاز دارد، خواهد داشت.

بر طبق چیزی که در چند سال گذشته همه بر آن ناظر بودیم. نیاز است که هم کارکنان بخش مالی و هم مدیریت برای آینده برنامه ریزی کنند تا کسب وکار خود را به ثبات برسانند و بتوانند در آینده نیز به بقای خود ادامه دهند. کارکرده ای مالی موقعیت خوبی برای مشاوره در مورد ریسک ها و درک آنچه که اکنون برای اطمینان از بقای آینده مورد نیاز است، دارند.

با پیشرفت تکنولوژی، حسابداران قادر خواهند بود با لمس تنها یک دکمه دید بیشتری را از وضعیت مالی دریافت کنند و به سمت ارائه توصیه های ارزشمندتر مانند چگونگی ورود به یک بازار جدید یا معرفی یک پیشنهاد تجارت الکترونیک جدید حرکت کنند.

 


همکاری صحیح کلید اصلی موفقیت در حسابداری است

 

همکاری صحیح در حسابداری بسیار کلیدی می باشد با توجه به این که کارکرد های مالی در آینده به عمق و گسترش دانش و مهارت نیاز خواهند داشت. کارکرد های مالی هرچند به آرامی در حال حاضر در مسیر تغییر هستند. کاری که شیوع کرونا با شرکت ها انجام داد این بود که سازمان ها را مجبور به تسریع سفر دیجیتال خود کرد. اکنون زمان آن رسیده است که حسابداران این مهم را به اثبات برسانند که توانسته اند خود را با این شرایط سازگار کنند.

همانطور که همچنان سمت و سوی مسیر پیشرفت تکنولوژی در هاله ای از ابهام قرار دارد، آنچه روشن تر می شود این است که چگونه سیستم های هوشمند می توانند تصمیم گیری های بهتری را در کسب وکار ممکن سازند و چگونه حسابداران می توانند از آن ها را به نفع خود در امور مالی و مالیاتی شرکت ها و سازمان های خودشان که در آنها به فعالیت مشغولند استفاده کنند. آنچه که کسب و کارها بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند، یک حسابدار تجاری آگاه به فناوری است، نه یک حسابدار صرفا متمرکز بر مسائل فنی و متعهد به ساختار قدیمی.

 

 

مواردی برای حرکت در مسیر آینده حسابداری

 

می توان گفت که آینده حسابداری به نوعی با تکنولوژی عجین شده و مانند تمامی صنایع و مشاغل خدماتی دیگر بر قطار تکنولوژی سوار شده و متناسب با تکنولوژی و پیشرفت های نرم افزاری دستخوش تغییرات زیادی شده است. به عنوان ساده ترین مثال در گذشته ای نه چندان دور وقتی هنور نرم افزار های حسابداری جایگاه کنونی خود را نداشتند و به حتی چندین سال قبل تر اصلا وجود نداشتند کاری را یک نرم افزار حسابداری برای یک شرکت به انجام می رساند را در آن مواقع تشکیلات اداری بزرگی در شرکت ها و سازمان ها برای بایگانی و تحلیل و نگهداری اطلاعات حسابداری و محاسبه آن ها تشکیل شده بود و با آن تشکیلات عریض و طویل باز هم کارایی و سرعت یک نرم افزار حسابداری را نداشتند همچنین اگر نیاز به گسترش کار بود به راحتی این تشکیلات را نمی توانستند بزرگ کنند و در مواقعی که شرکت با کسری بودجه مواجه میشد و یا به دلایل دیگر نیاز به کوچک کردن بخش حسابداری بود با چالش های فراوانی روبرو می شدند و در بعضی موارد حتی کل سیستم را نیز مختل می کرد. اما امروزه تنها با یک نرم افزار حسابداری کارامد به راحتی می توان جایگزین مناسبی برای تمامی موارد گفته شده پیدا کرد.  این تنها بخشی از مزیت های پیشرفت تکنولوژی و است و آینده ای که برای حسابداری در سه یا چهار دهه قبل تصور میشد باغ چنین جایگاهی تفاوت های بسیاری دارد. البته این پیشرفت ها همانند شمشیر دو لبه عمل می کند و در صورت بی توجهی به آن ها می توان حتی شما را از سایر رقبایی که با قطار تکنولوژی حرکت کرده اند عقب بیندازد و بازار خود را به آن ها واگذار کنید.

هنگامی که صحبت از آینده یک رشته یا حرفه می شود به این نکته توجه کنید که هماهنطور که چندین سال پیش کمتر کسی چنین پیشرفتی را متصور می شد ممکن است در چندین سال آینده نیز پیشرفت های بزرگ تری به کل حرفه حسابداری را دگرگون کنند. بنابر این تقریبا اینکه از آینده حسابداری یا هر حرفه دیگری بخواهیم به صورت دقیق صحبت کنیم تقریبا غیر ممکن است اما برای اینکه بتوانیم گام های درستی برداریم می توانیم مسیر پیشرفت در آینده را تا حد خوبی برای خود مشخص نماییم و سعی کنیم در آن مسیر گام برداریم.

درک این نکته از همه مهم تر است که حرکت با تکنولوژی و توجه به آینده را نباید به صورت یک فعالیت اضافی یا ویژگی مثبت غیر ضروری در نظر گرفت بلکه این مدل حرکت یک الزام است که شما همگام با سایر افراد فعال و قدرتمند در حوزه خود پیشرفت نمایید و بتوانید همچنان با بزرگان این عرصه به رقابت بپردازید.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715