مفاصا حساب مالیاتی چیست؟



مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

ما در این مقاله به بررسی و شرح مفاصا حساب مالیاتی پرداخته ایم.

شاید تا به حال چه به عنوان صاحب کسب و کار و یا به عنوان حسابدار و مدیر مالی یک مجموعه با مفاصا حساب مالیاتی برخورد داشتید.مفاصا حساب مالیاتی یکی از موضوعاتی است که کسب و کارهایی که دارای پرونده مالیاتی هستند با آن برخورد دارند و ما در این مقاله به توضیح کامل این موضوع می پردازیم.
مفاصا حساب مالیاتی یک اصطلاح حقوقی است و برای آشنایی با این اصطلاح ابتدا باید معنی مفاصا را بدانیم. 
مفاصا در لغت به معنای تسویه‌حساب کردن و در اصطلاح حقوقی به برگه‌ ای اطلاق می‌شود که مودی پس از رسیدگی به تسویه حساب مالیاتی خود آن را دریافت می کند. این برگه به معنی اطمینان از صحت و درستی رسیدگی حساب های مودی است و به عنوان مدرکی معتبر در اختیار وی قرار میگیرد.به بیان دیگر پس از اینکه تکلیف بدهی مالیاتی مودی روشن گردید و مدرکی به وی داده شد، مفاصا حساب مالیاتی صورت گرفته است.

مفاصا حساب مالیاتی و نحوه اجرای مراحل آن چگونه است؟

مودیان ابتدا صورتحساب‌های سود و زیان، مدارک و اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره دارایی ارائه می کنند و پس ازینکه سازمان امور مالیاتی مدارک و مستندات آن ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد، صورتحسابی مبنی بر میزان بدهی مالیاتی به مودی می دهد و و پس از آن مودی می تواند برای پرداخت بدهی مالیاتی خود و دریافت تصفیه حساب مالیاتی اقدام نماید.
نکته مهم: در بسیاری موارد مدیران کسب و کارها بهتر می دانند که پرداخت مالیات قطعی مالیات عملکرد سالانه به هیچ عنوان حکم مفاصا حساب مالیات را ندارد و معمولا برای ارائه به نهادها و سازمان‌های دیگر صادر می گردد. اما بعضی از مدیران و حتی حسابداران به اشتباه پرداخت این نوع مالیات را به عنوان تصفیه حساب مالیاتی ئذ نظر می گیرند. باید اذعان داشت که پرداخت مالیات قطعی، مفاصا حساب مالیاتی حاسب نمی شود و برای دریافت برگه مفاصا حساب مالیاتی باید مطابق ماده ۲۳۵ قانون مالیاتهای مستقیم اقدام کرد.

چگونه برگه مفاصا حساب مالیاتی صادر می گردد؟

بنابر ماده ۲۳۵ قنون مالیات مستقیم ، اداره امور مالیاتی موظف است نسبت به مودیانی که‌ بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت کرده اند حداکثر ظرف 5 روز از تاریخ وصول تقاضای مودی مفاصا حساب مالیاتی تهیه و تنظیم نماید و به ‌مودی تسلیم کند. مفاصا حساب مالیاتی به مودی این اطمینان را می دهد که آیا به طور کامل بدهی مالیاتی خود را با سازمان امور مالیاتی تصفیه کرده است یا خیر؟

انواع مفاصا حساب مالیاتی

با توجه به اینکه مالیات های گوناگونی وجود دارد بنابراین مفاصا حساب مالیاتی متنوعی نیز وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم:
• مفاصا حساب مالیاتی شرکت
همه شرکت های غیر تجاری جهت دریافت کد اقتصادی موظفند در اداره امور مالیاتی کشور ثبت نام نمایند. این شرکت ها و سازمان ها باید در آخر هر سال مالی ، امور مالی و سود و زیان شرکت را در قالب اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند. وجود کد اقتصادیب برای فعالیت شرکت مولفه ای ضروری است زیرا در صورتی که یک شرکت یا سازمان، کد اقتصادی نداشته باشد، در واقع اجازه هیچگونه فعالیت قانونی را نخواهد داشت.
در صورت عدم تحویل اظهارنامه مالیاتی توسط مودی به اداره دارایی، جریمه های سنگینی را شرکت باید پرداخت نماید. به این نکته باید توجه داشت که شخص مودی یا شرکت تنها هنگامی میتواند مفاصا حساب مالیاتی خود را اخذ کند که مالیات مربوطه را پرداخت کرده باشد. 

• مفاصا حساب مالیاتی خودرو

تمامی صاحبان مشاغلی که دارای هستند، مثل خودروهای باربری سنگین، راهسازی، تاکسی، مینی‌بوس ها، اتوبوس، وانت بار، کامیون، کامیونت و… باید مالیات خودرو خود را پرداخت نمایند. مودیان می¬ بایست تا ۳۱ خرداد ماه هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کرده و نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند. مدارک مورد نیاز برای درخواست مفاصا حساب مالیاتی خودرو شامل موارد زیر است:

مدارک هویتی:

شناسنامه و کارت ملی صاحب خودرو یا کسب و کار
مدارک شناسایی خودرو، نظیر کارت خودرو

مدارک مالکیت خودرو:

سند کمپانی خودرو، سند قطعی و بنچاق، برگه گمرک (در مورد خودروهای وارداتی)، قرارداد اجاره به شرط تملیک (در مورد خودروهای لیزینگی)، وکالت نامه، نامه مزایده یا برگه سبز خودرو
در مورد خودروهایی که فرسوده یا اسقاطی هستند، ارائه اصل و کپی مدارکی که نشان می دهد خودرو توقیف نشده، تصادفی نیست یا در پارکینگ مراکز انتظامی توقیف نیست، لازم است.
صاحبان مشاغلی که مشمول پرداخت مالیات هستند می توانند میزان بدهی خود را از طریق درگاه ملی خدمات مالیات استعلام بگیرند و سپس از طریق همان درگاه میزان مبلغی که بدهکار هستند را پرداخت نمایند. اما باید توجه داشت که برای درخواست مفاصا حساب مالیاتی خود به شکل حضوری اقدام نمایند

• مفاصا حساب مالیاتی ملک و املاک

تمامی امور مربوط به ملک و املاک اعم از رهن ، اجاره و نقل و انتقالات ، مشمول مالیات هستند. شخص مؤدی باید ابتدا میزان مبلغ دارایی خود را استعلام کند و سپس برای پرداخت بدهی مالیات مربوط به ملک مورد نظر اقدام و مفاصا حساب مالیاتی دریافت نماید. معمولا میزان ارزش گذاری که اداره دارایی برای ملک در نظر می گیرد با ارزش واقعی ملک متفاوت است.

مدارک لازم برای دریافت مفاصا املاک:

اصل سند مالکیت، بنچاق و پایانکار دارای اعتبار
در صورتی که ملک به ارث رسیده باشد برگه انحصار وراثت و مالیات برارث لازم است.
در صورت نداشتن پایانکار لازم است فیش پرداخت عوارض سال جاری ارائه گردد.
کپی کارت های شناسایی دو طرف معامله

• مدارک لازم جهت مفاصا حساب شهرداری

همان‌طور که در بالا گفتیم برای نقل و انتقال ملک باید حساب مالیاتی به‌ طور کامل تسویه گردد به این منظور دفاتر اسناد رسمی باید قبل از انجام معامله و عقد قرارداد به صورت کتبی مفاصا حساب ملک را از شهرداری بگیرند. شهرداری هم باید طی 10 روز میزان بدهی را اعلام یا مفاصا حساب را صادر نماید. از طرفی برای نوسازی ملک نیز باید از شهرداری مفاصا حساب دریافت کرد. مدارک موردنیاز برای این کار نیز شامل اصل سند مالکیت، اصل پایان کار یا کپی، نامه دفترخانه و اصل قبوض پرداختی نوسازی و خدمات است.

• مفاصا حساب نقل و انتقال سهام

نقل و انتقال سهام مانند سایر معاملات مشمول مالیات می باشد. در حال حاضر میزان مالیاتی که به نقل و انتقالات سهام تعلق می گیرد در حدود 4 درصد ارزش سهم سهام است و پرداخت این مالیات بر عهده شخص انتقال دهنده سهام می باشد. 

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715