مرخصی زایمان تامین اجتماعی



شرایط و جزئیات مرخصی زایمان

این مقاله را به توضیح و شرح جزئیات مرخصی زایمان و مدارک و شرایط لازم برای دریافت مرخصی زایمان اختصاص داده ایم.

هر تولد و زاد و ولدی همواره با شادی و حس خوب و امید به زندگی همراه است. اما برای مادران شاغل همواره یک نگرانی وجود داشته است که دوران زایمان خود را چگونه بدونت استرس و فشار پشت سر بگذارند و دولت ها برای این کار مرخصی زایمان را برای زنان شاغل در نظر گرفته اند.
جالب است بدانید که بالاترین زمان مرخصی زایمان در منطقه متعلق به ایران می باشد که 270 روز می باشد و پس از آن ترکیه با 112 روز در جایگاه دوم و عربستان و کویت هر کدام با 70 روز در جایگاه سوم از نظر میزان زمان مرخصی زایمان قرار دارند. همین جایگاه از اهمیت جایگاه زنان و تکریم آن در کشور ما خبر می دهد.
مرخصی زایمان یک روش خوب برای ایجاد آرامش درونی برای مادران شاغل می باشد و مادر این آرامش را نیز به کودک انتقال خواهد داد که در آینده کودک تاثیر بسزایی خواهد داشت.

قانون مرخصی زایمان

مرخصی بارداری برای بانوان شاغل که بیمه تامین اجتماعی دارند در نظر گرفته شده است، تا بتوانند بدون دغدغه کار و حقوق، دوران بارداری و وضع حمل را پشت سر بگذارند. قانون کار برای بانوان شاغل یک کمک هزینه بارداری با عنوان مرخصی زایمان، در زمان بارداری آن‌ها در نظر گرفته است.
زنان از دیرباز بخشی از فعالیت‌های اقتصادی جامعه را برعهده دارند و با اشتغال در پست‌های مختلف، وظایف خود را با توجه به تحصیلات، تخصص و تجربه‌شان انجام می‌دهند. زنان با داشتن وظایف اصلی مدیریتی در خانه، با فشار بیشتری در زمان زایمان و دوران بارداری روبرو هستند.
بارداری و پس از آن زایمان باعث می شود که زنان در آن مجبور به صرف مدت زمان زیادی برای کودک هستند. همین نیاز به صرف وقت برای کودک و مسائل مربوط به آن جایگاه شغلی زنان را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.
برای جبران این موضوع و اینکه باعث دلسردی مادران شاغل نشود کشور های دنیا مرخصی زایمان را برای مادران در نظر گرفته اند که بتوانند تا حدودذی فشار را از دوش مادران بردارند.
این قانون به زنان شاغل کمک می کند که با آسودگی خیال محل کار خود را ترک کنند و امنیت شغلی نیز داشته باشند و پس از مهلت مرخصی زایمان بدون از دست دادن جایگاه شغلی به محل کار خود برگردند و همچنین در طول دوره بارداری حقوق و مزایای خود را نیز دریافت نماید که در ادامه به جزییات قانون مرخص زایمان در ایران می پردازیم.

مدت زمان مرخصی زایمان در ایران چقدر است؟

در سال‌های گذشته مدت زمان مرخصی زایمان برای بانوان شاغل،‌ 6 ماه در نظر گرفته می‌شد. از سال 1392 به بعد، طبق مصوبات جدید، این زمان به 9 ماه افزایش پیدا کرد. پس از آن کلیه ارگان ها موظف هستند که با مرخصی زایمان به مدت 9 ماه موافقت نمایند.
بااین‌حال تامین اجتماعی تنها با اعتراض از طریق دیوان عدالت اداری ۳ ماه اضافه‌تر را پرداخت می‌کرد. تا اینکه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ تامین اجتماعی موظف شد تا بدون هیچ مشکلی همه ۹ ماه را کامل پرداخت کند.
البته توجه داشته باشید مدت زمان مرخصی برای بانوانی که یک‌قلو زایمان کرده‌اند، 9 ماه و زنان شاغل که در مرخصی زایمان دوقلو و بیشتر به سر می‌برند و سن فرزندان آنها کمتر از یکسال است نیز از مرخصی ۱۲ ماه با پرداخت تمام حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط بهره‌مند خواهند شد.

در ضمن براساس قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده و هم راستا با سیاست های کلان کشور مبنی بر افزایش جمعیت، سازمان تامین اجتماعی محدودیت‌های قانونی تحت پوشش قرار گرفتن بیمه فرزندان چهارم و به بعد و همچنین محدودیت درپرداخت کمک هزینه ایام بارداری و دیگر مزایای قانونی به این بیمه شدگان را لغو کرده است. 
در راستای حمایت از ماردران باردار هیچ شرکتی حق اینکه شخص را تا دو سال بعد از مرخصی زایمان اخراج کند ندارد.

چه زمانی باید برای مرخصی زایمان اقدام شود؟

برخی از مادران شاغل از زمان و نحوه استفاده از مرخصی زایمان اطلاع ندارند که همین موضوع می تواند آن ها را با مشکل مواجه نماید. بانوان حتما باید به این نکته توجه نمایند در درجه اول نباید در این دوره مشغول به کار باشند و باید حداقل 60 روز پیش از زمان بارداری سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی داشته باشند. برخی خانم‌ها از زمان و نحوه دریافت مرخصی زایمان اطلاع کافی ندارند و ممکن است با مشکل مواجه شوند.
مرخصی زایمان از زمان تولد نوزاد محسوب می شود و قبل از آن نمی توان از مرخصی زایمان استفاده کرد. البته اگر مادران قبل از زایمان و در ماه های آخر بارداری نیاز به استراحت مطلق داشته باشند باید از مرخصی استعلاجی استفاده نمایند.
در کلیه سازمان‌ها و شرکت ها مقدار مرخصی زایمان برای مادران شاغل ۹ ماه می‌باشد. اما چنانچه از مدت گفته شده برای شما کمتر در نظر گرفته شد می‌توانید به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و به صورت قانون از تمام مرخصی خود بهره مند شوید.
همچنین می‌توانند با دریافت گواهی پزشک متخصص، پیش از تولد نوزاد وارد مرخصی زایمان شوند، اما حداقل 3 ماه از این مرخصی باید پس از زایمان استفاده شود. پس از تولد نوزاد، با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، اقدام به دریافت مرخصی زایمان کنید. در ادامه به شرایط و مدارک لازم برای دریافت مرخصی زایمان می پردازیم.

مدارک لازم برای دریافت حقوق و مزایا مرخصی زایمان

• ارائه درخواست مرخصی زایمان به صورت کتبی
• کپی و اصل شناسنامه مادر
• کپی و اصل شناسنامه نوزاد
• گواهی ولادت نوزاد
• دفترچه درمانی
• تائیدیه از پزشکان مورد اعتماد
• خلاصه پرونده ترخیص بیمارستان

مادران شاغل جهت گرفتن کمک هزینه مرخصی زایمان باید با همراه داشتن مدارک فوق به شعبه تامین اجتماعی مربوطه خود مراجعه نمایند.

مرخصی زایمان آقایان

مرخصی زایمان تنها مختص به خانم ها نمی باشد و همسران آن ها نیز می توانند از این نوع مرخصی بهره مند شوند.
البته مدت زمان مرخصی زایمان در آقایان بسیا کمتر از بانوان می باشد در کشور ما در گذشت مرخصی زایمان برای آقایان 14 روز بود که در سال 1396 و پس از تصویب ماده 103 مدت زمان این مرخصی برای آقایان به 3 روز کاهش یافت.

نکات مهم در خصوص مرخصی زایمان

چند نکته زیر را هم در خصوص مرخصی زایمان در نظر بگیرید:

• برای آن‌هایی که سابقه کمی (کمتر از یکسال) دارند، امکان استفاده مرخصی زایمان را دارند؛ اما بازرس سازمان تامین اجتماعی باید حضور شما را تایید کند.
• در خصوص محتوای نامه مرخصی استعلاجی زایمان، حتما از پزشک بخواهید که متن را بنویسید. بیشتر پزشکان از محتویات و چگونگی نگارش متن در مورد مرخصی استعلاجی زایمان آگاه هستند. سپس در مرحله بعدی حتما باید مدارک را اسکن و در سایت سازمان تامین اجتماعی بارگذاری کنید.
• در مدتی که در مرخصی زایمان هستید، افزایش حقوق اعمال نخواهد شد.
• برای کارمندان بیمارستان خصوصی امکان ارسال لیست بیمه وجود دارد.
• امکان حذف مرخصی زایمان و برگشت به کار وجود دارد.
• امکان استفاده از مرخصی زایمان بعد از تولد وجود ندارد.

با توجه به این نکات می توانید در خصوص مرخصی زایمان به بهترین شکل ممکن عمل نمایید.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715