مدیریت جریان نقدینگی و دلایل اهمیت آن



مدیریت جریان نقدینگی چیست و چرا مهم است؟

در این مقاله به بررسی این که مدیریت جریان نقدی چیست و همچنین جریان نقدی آزاد و جریان نقدی عملیاتی پرداخته ایم و دلایل اهمیت آن پرداخته ایم.

فرقی نمیکند که شما در مرحله اولیه راه اندازی یک شرکت باشید و یا اینکه یک شرکت بزرگ داشته باشید. مدیریت جریان نقدی یک بخش حیاتی برای موفقیت سازمان شما است. مدیریت جریان نقدی، جریان‌های نقدی ورودی و خروجی را کنترل می‌کند تا به سازمان‌ها کمک کند تا پیش‌بینی دقیقی داشته باشند که چقدر پول برای استفاده در آینده در دسترس خواهند داشت. این به شرکت ها کمک می کند که به فروشندگان و تامین کنندگان تعهدات مالی خود را به موقع پرداخت کنند و تصمیم بگیرند که چه زمانی دارایی های جدید را خریداری کنند.

مدیریت جریان نقدینگی چیست؟

مدیریت جریان نقدی فرآیند برنامه ریزی، ردیابی و کنترل جریان وجه نقد در داخل و خارج از یک کسب و کار است. این شامل پیش بینی نیازهای نقدی آتی و اطمینان از وجود وجوه کافی برای رفع این نیازها و همچنین مدیریت هر گونه وجه نقد اضافی به گونه ای است که ارزش آن را به حداکثر برساند. مدیریت جریان نقدی جنبه مهمی از برنامه ریزی مالی است و می تواند به کسب و کار کمک کند تا از نظر مالی پایدار بماند و از چالش های مالی مانند ورشکستگی یا عدم پرداخت وام ها جلوگیری کند. برخی از استراتژی‌های رایج مورد استفاده در مدیریت جریان نقدی شامل پیش‌بینی نیازهای نقدی، کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد و بهینه‌سازی زمان پرداخت‌ها و دریافت‌ها است. مدیریت جریان نقدی برای ثبات مالی شرکت بسیار مهم است. 

مدیریت جریان نقدی هزینه های گذشته، حال و آینده یک شرکت را پیگیری و هماهنگ می کند. این کار تضمین می‌کند که یک سازمان صورت‌ حساب‌های خود را به موقع پرداخت می‌کند، به کارکنان به اندازه کافی بر اساس توافق پرداخت ها صورت میگیرد و همچنین وجوه را برای سرمایه‌گذاری‌های آتی مدیریت می‌کند. درک دقیق از روشی که جریان نقدی بر تجارت تأثیر می گذارد، نه تنها خطر تعطیلی را به حداقل می رساند، بلکه می تواند موفقیت مداوم و افزایش نرخ درآمد را تضمین کند. اما همه این موارد تنها زمانی امکان پذیر است که یک شرکت شفافیت کامل در امور مالی خود داشته باشد.

در زیر معیارهای خاصی را که برای مدیریت موثر جریان نقدی شما لازم است بررسی خواهیم کرد.

معیارهای لازم برای مدیریت وجوه نقد و دارایی

به منظور مدیریت صحیح وجوه نقد موجود، کسب و کارها ابتدا باید این موارد را داشته باشند: درک دقیقی از پول بدهکار به فروشندگان خود، جدول زمانی پرداخت آن فروشندگان، فهرست جامع هزینه های عملیاتی و وجوه نقدی که دریافت می شود. این اطلاعات اولین قدم برای باز کردن یک نمای کامل از عملیات مالی یک شرکت و در نهایت بهینه‌سازی استراتژی مخارج آن است.

در زیر برخی از فرمول ها و معیارهای مورد نیاز برای ارزیابی سلامت مالی شرکت شما آورده شده است.

جریان های نقدی:

برای جمع‌آوری سریع داده‌های مورد نیاز برای این معیارها، تیم حسابداری شما باید درک خوبی از هزینه‌های انجام شده و آنچه به زودی به دست می‌آید داشته باشد.

جریان نقدی آزاد:

جریان نقدی آزاد ارزیابی می کند که چه پول نقدی برای استفاده شرکت شما در دسترس است. این معیار به کسب‌ و کارها کمک می‌کند تا درباره خرید دارایی‌ها یا رشد تیم خود تصمیمات دقیق بگیرند.
با این حال، برای اطمینان از صحت کلی، مهم است که بدانیم کدام بدهی ها هنوز معوق هستند و چه زمانی پرداخت می شوند.

جریان نقد عملیاتی:

جریان نقد عملیاتی شبیه فرمول جریان نقدی آزاد است که نشان می‌دهد یک کسب‌وکار چقدر پول نقد در دسترس دارد. با این حال، فرمول جریان نقدی آزاد مواردی خارج از فعالیت‌های تجاری معمولی، مانند خرید یا فروش یک دارایی بزرگ را نیز در نظر می‌گیرد. جریان نقدی عملیاتی هنگام تضمین وام از بانک یا ارزیابی جریان سنتی نقدینگی به کسب و کار شما اهمیت بیشتری دارد.

معوقه روزهای پرداختنی (DPO)

معوقه روزهای پرداختنی روزهایی است که برای پرداخت فاکتور تامین کننده موجود نیاز است. 
افزایش معوقه روز های پرداختنی می تواند جریان نقدی را برای مشاغلی که به دنبال خرید یا به دست آوردن دارایی هستند، بهبود بخشد.

با این حال، معوقه روزهای پرداختنی بالاتر ممکن است منجر به فشار منفی شود، زیرا گاهی اوقات می تواند نشان دهنده کمبود پول نقد در دسترس فروشندگان باشد. از آنجایی که زنجیره های تامین جهانی روابط فروشنده را مهم تر می کند، سازمان ها ممکن است بخواهند از معوقه روزهای پرداختنی بالا برای با ارزش ترین و مهم ترین تامین کنندگان خود اجتناب کنند. این به این دلیل است که پرداخت‌های انجام‌شده، که نتیجه مستقیم معوقه روزهای پرداختنی بالاست، می‌تواند بر روابط تأمین‌کننده تأثیر منفی بگذارد. در مجموع، شرکت هایی که به دنبال مدیریت مسئولانه جریان نقدی خود هستند، باید تعادل ظریفی بین نیازها برای روابط قوی با فروشنده و نیاز به پول نقد ایجاد کنند.

تخفیف های ثبت شده

استفاده از تخفیف های پرداخت زودهنگام از سوی فروشندگان، راهی آسان برای صرفه جویی در پول شرکت بدون افزایش معوقه روزهای پرداختنی است.

گام هایی مهم برای مدیریت موثر جریان نقدی

اکنون که اهمیت مدیریت جریان نقدی را بررسی کردیم، بیایید پنج روش برتر برای مدیریت موثر جریان نقدی را بررسی کنیم.

1. از تخفیف های زودهنگام استفاده کنید

تخفیف های پرداخت زودهنگام امتیازاتی هستند که خریداران در ازای پرداخت زود هنگام فاکتور تامین کننده دریافت می کنند. این تخفیف‌ها به عنوان انگیزه‌ای برای کسب ‌و کارها عمل می‌کند تا فوراً در مورد صورت ‌حساب‌های معوق اقدام کنند. اما در واقع آنها یک بازی برد برد برای هر دو طرف هستند.

تخفیف‌های پرداخت زودهنگام با ایجاد انگیزه در پرداخت سریع‌تر مشتری، فرآیندهای جریان نقدی را برای تامین‌کنندگان بهبود می‌بخشد و در نتیجه فروش معوقه روز (DSO) را کاهش می‌دهد. برای خریداران، پرداخت زودهنگام، هزینه‌های کالاهای خریداری‌شده را کاهش می‌دهد. خریدارانی که از پرداخت‌های زودهنگام بهره می‌برند، از تقویت روابط با فروشنده خود نیز امتیاز بیشتری دریافت می‌کنند. به عنوان مثال استفاده از تخفیف‌های پرداخت زود هنگام می‌تواند تا 2 درصد از هزینه‌ها را در سال به حساب‌های شما بازگرداند.

2. در مورد شرایط تامین کننده بهتر مذاکره کنید

مذاکره مجدد در مورد شرایط تامین کننده یکی از بهترین راه ها برای کاهش هزینه ها و در عین حال افزایش سود است. اگر شرکت شما بتواند DPO را برای تامین کنندگان کمتر استراتژیک افزایش دهد، تیم شما ممکن است بتواند مقدار پول نقدی که کسب و کار دارد را افزایش دهد. هنگام مذاکره با تامین کنندگان، روی امتیاز دادن به تخفیف های پرداخت زود هنگام تمرکز کنید، به ویژه با مشارکت های استراتژیک که به راه اندازی کسب و کار شما کمک می کند.

3. برای کاهش هزینه های غیر ضروری از شرایط مالی خود آگاه شوید

به منظور بهبود درآمد، باید از سرمایه هایی که در اختیار دارید و ندارید آگاه باشید. مشاهده اصولی و درست مدیریت جریان نقدی، تیم‌های مالی را قادر می‌سازد تا ببینند که چه زمانی هزینه‌ها از فروش بیشتر است، وجوه رو به اتمام را شناسایی کنند و فشارهای مالی پیش رو را پیش‌بینی کنند. بهترین راه برای کاهش هزینه ها این است که مراقب مخارج خود باشید و مشخص کنید کجا و چه زمانی می توانید کاهش دهید.

4. انجام ممیزی های مالی داخلی منظم

حسابرسی مالی اطلاعات ارزشمندی را از طریق تجزیه و تحلیل سوابق حسابداری، نگهداری وجه نقد و سایر داده های مالی حساس به امور مالی شرکت ارائه می دهد. آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که سوابق یک شرکت به طور دقیق وضعیت مالی فعلی آنها را نشان می دهد.
هدف حسابرسی به حداقل رساندن خطر تقلب یا سوء مدیریت در بخش حسابداری و شناسایی فرآیندها یا کنترل هایی است که باید بهبود یابند.

تفاوت بین جریان نقدی منفی و جریان نقدی مثبت چیست؟

جریان نقدی مثبت عبارت است از افزایش موجودی خالص شرکت در یک دوره زمانی معین که بیشتر از صفر است. به عبارت دیگر، مجموع مبلغ ورودی نقدی بیشتر از مقدار خروجی است و باعث افزایش سرمایه در دسترس می شود. این جریان مثبت به کسب‌ و کارها اجازه می‌دهد تا در شرکت خود سرمایه‌گذاری مجدد کنند، هزینه‌های مورد نیاز را بپردازند، چالش‌های مالی آینده را پوشش دهند و برنامه‌های توسعه را انجام دهند.

جریان نقدی منفی همانطور که از اسمش پیداست مخالف جریان نقدی مثبت است. این نشان‌ دهنده کاهش ارزش خالص کلی است، زمانی که پول بیشتری از سازمان خارج می‌شود. برای مثال، اگر شرکتی یک ملیارد تومان درآمد و یک و نیم ملیارد تومان هزینه در ماه داشته باشد، در نهایت با یک جریان نقدی منفی مواجه می‌شود. این امر برای بسیاری از مشاغل جدید رایج است، اما در دراز مدت ناپایدار است و کسب و کار ها با مدیریت درست می توانند شاهد جریان نقدی مثبت باشند. اگر هزینه های شما مرتباً از سود شما بیشتر شود، وجوه به ناچار تمام می شود.

تفاوت بین تامین مالی بدهی و تامین مالی سهام چیست؟

تامین مالی بدهی اغلب برای خرید دارایی های فیزیکی جدید استفاده می شود، جایی که خود دارایی می تواند به عنوان وثیقه استفاده شود. در تأمین مالی سهام، وام از طریق سهام خود شرکت تأمین می شود. از هر دو روش می توان برای کمک به کسب و کارها برای افزایش جریان نقدی استفاده کرد.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715