حسابداری شرکتی و وظایف حسابدار شرکتی چیست؟



حسابداری شرکتی چیست؟

ما در این مقاله به بررسی حسابداری شرکتی و اینکه یک حسابدار شرکتی چه وظایفی دارد و چگونه یک حسابدار شرکتی شویم پرداخته ایم.

حسابداری شرکتی شاخه ای از حسابداری است که به جنبه های مالی و حسابداری یک سازمان یا شرکت می پردازد. حسابداران شرکتی وظایف مربوط به امور مالی و حسابداری مانند ایجاد صورت های مالی و گزارش های مالی و نظارت بر جریان نقدی، مخارج، جریان درآمد و تخصیص منابع سرمایه را مدیریت می کنند. درک اینکه "حسابدار شرکتی چه می کند؟" می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این یک مسیر شغلی مناسب برای شما است یا خیر. در این مقاله، وظایف یک حسابدار شرکتی را مورد بحث قرار می‌دهیم، مهارت‌های مرتبط برای موفقیت را شناسایی می‌کنیم و مراحل چگونگی تبدیل شدن به یک حسابدار را تشریح می‌کنیم.

وظایف حسابدار شرکتی چیست؟

حساب های شرکت را نگهداری و حفظ می نماید

یک حسابدار شرکتی مسئولیت اصلی نگهداری حساب های یک سازمان را بر عهده دارد. آنها اغلب با همکاری سایر متخصصان شرکت به این امر دست می یابند. به عنوان مثال، آنها می توانند با رئیس بخش ها برای تعیین هزینه های بخش متحمل شده در طول یک دوره عملیاتی همکاری کنند. به طور کلی، آنها بر درآمد و هزینه های یک سازمان نظارت می کنند و یک نمای کلی برای تصمیم گیری های بهتر به مدیریت ارائه می دهند.

اغلب این ممکن است شامل مدیریت هزینه و پردازش حقوق و دستمزد بسته به اندازه سازمان باشد. با مدیریت هزینه، آنها مسئول تأیید درخواست های هزینه از سایر کارمندان و پردازش فاکتورها هستند. با پردازش حقوق و دستمزد، آنها حقوق کارکنان را محاسبه می کنند، توزیع حساب های بازنشستگی را مدیریت می کنند، مالیات ها را رسیدگی می کنند و هزینه های اضافه کاری را پرداخت می کنند.

تهیه صورت های مالی

حسابداران شرکتی مسئول تهیه و بررسی صورت های مالی و فعالیت های حسابداری سازمان هستند. حسابداران گزارش های مالی، داده ها، دفاتر، مخارج و سایر اطلاعات را از حسابداران بخش جمع آوری می کنند. پس از به دست آوردن این اطلاعات، صورت های مالی سازمان را تهیه می کنند و برای تجزیه و تحلیل به تیم مدیریت می فرستند. به عنوان مثال، آنها می توانند گزارش های مدیریت فصلی تلفیقی گروه را تهیه کنند.
بودجه سازمان را تهیه کنید

شرکت ها در ابتدای هر سال اهدافی را تعیین می کنند و امیدوارند تا پایان سال بتوانند به آن اهداف دست یابند. یکی از جنبه های مهم دستیابی به این اهداف، ایجاد بودجه برای تخصیص موثر منابع و حفظ بهره وری بهینه است. حسابدار صورت‌های مالی، داده‌ها و عملکرد همه بخش‌ها را بررسی می‌کند تا بودجه‌ای ایجاد کند که بتواند به شرکت در دستیابی به اهداف کمک کند. سپس حسابداران برای بهبود پایبندی به این بودجه ها با سایر مدیران همکاری می کنند.

ارتباط با متخصصان سایر بخش ها

حسابداران شرکتی مسئول ارتباط با سایر متخصصان برای اطمینان از سلامت مالی شرکت هستند. به عنوان مثال، آنها می توانند بر کارمندان حسابداری برای انجام وظایف و مسئولیت های خود نظارت کنند. آنها همچنین می توانند با حسابرسان داخلی و خارجی ارتباط برقرار کنند تا اطمینان حاصل شود که شرکت به تعهدات مالی مربوطه در مورد گزارشگری و ثبت فعالیت های خود پایبند است.

پشتیبانی استراتژیک از منافع کسب و کار

حسابداران شرکتی همچنین از تیم های اجرایی و مدیریتی حمایت استراتژیک می کنند. به عنوان مثال، آنها تفسیر مناسبی در مورد اسناد مالی ارائه می دهند تا به تیم کمک کند تا عملکرد مالی خود را در صورت نیاز به درستی مورد بررسی قرار دهد. سپس آنها می توانند به تیم اجرایی در مورد استراتژی هایی برای بهبود عملکرد مالی و سلامت مالی مشاوره دهند.

فراتر از این، آنها می توانند نقش اثر گذاری در پیش بینی آینده یک کسب و کار داشته باشند، جایی که به شرکت ها کمک می کنند تا با بهینه سازی عملیات فعلی برای فعالیت های خود در آینده آماده شوند. در نهایت، آنها به شرکت در تصمیم گیری مبتنی بر داده های به دست آمده در بین گزینه های سرمایه گذاری یا پروژه کمک می کنند.

مهارت های ضروری برای یک حسابدار شرکتی

در اینجا چند مهارت ضروری برای حسابداران شرکتی برای انجام وظایف خود آورده شده است:

تفکر انتقادی

به عنوان یک حسابدار شرکتی، داشتن مهارت های تفکر انتقادی برای انجام تحلیل های مالی مهم برای شما ضروری است. برای مثال، می‌توانید مهارت‌های تفکر انتقادی خود را برای تفسیر اسناد مالی و ارائه تفسیر برای بهبود بهره‌وری تطبیق دهید. مهارت‌های تفکر انتقادی نیز می‌تواند با ساده‌سازی نقاط تماس برای اطلاعات نادرست، به شما در اطمینان از صحت مالی کمک کند. در این مورد، می توانید گزارش هایی را که اغلب شامل اشتباهات هستند تعیین کنید و مکانیسم های تضمین کیفیت را برای اجتناب از آنها ایجاد کنید.

مهارت های حسابداری

این مهارت ها شامل طیف گسترده ای از مهارت های فنی مورد نیاز برای تکمیل وظایف حسابداری شما می باشد. به عنوان مثال می توان به مهارت های تحلیلی، منطقی و ریاضی اشاره کرد. به عنوان مثال، مهارت های ریاضی شما هنگام ایجاد و محاسبه ارقام روی اسناد مالی شما مهم است. همچنین می توانید از مهارت های تحلیلی خود برای تفسیر صورت های مالی استفاده کنید.

نحوه به جزئیات

یک حسابدار حرفه ای کسی است که به جزئیات توجه زیادی دارد. این شامل توانایی توجه دقیق به جزئیات برای اطمینان از صحت داده است. به عنوان مثال، توجه به جزئیات برای حسابداران شرکتی هنگام تهیه صورت های مالی مهم است. از آنجایی که دقت برای انطباق با مقررات الزامی است، بسیار مهم است که حسابداران شرکتی بتوانند تأثیر هر رقم را، صرفنظر از اینکه در اسناد مالی کوچک هستند، در نظر بگیرند. این موارد همچنین می تواند به شرکت کمک کند تا عملکرد مالی خود را به درستی بازتاب دهد.

مهارت های ارتباطی

حسابداران اغلب اسناد مالی را تفسیر می کنند، به ویژه برای همکارانی که در بخش های دیگر با اصول و اصطلاحات حسابداری آشنایی کمتری دارند. مهارت های ارتباطی کلامی و نوشتاری برای موفقیت در هر نقش حسابداری امری حیاتی هستند. چه در حال نوشتن یا صحبت کردن باشید، ارائه اطلاعات در مورد کسب و کار به روشی که دیگران بتوانند آن را درک کنند، مهم است. با تمرین منظم یا گذراندن دوره های تخصصی می توانید مهارت های ارتباطی خود را ارتقا دهید.

توانایی رهبری اصولی

مهارت های رهبری شامل طیف وسیعی از توانایی ها می شود. این می تواند شامل ظرفیت حل تعارض ها، سازگاری خوب با تغییرات، راهنمایی دیگران و پذیرش یادگیری مداوم باشد. از آنجایی که یک حسابدار شرکتی اغلب به عنوان بخشی از یک تیم کار می کند یا با تیم مدیریت همکاری می کند، توانایی های رهبری حیاتی است. آنها می توانند این مهارت را برای مدیریت حسابداران تازه کار و حمایت از تصمیمات اجرایی به کار گیرند.

تسلط به فناوری های نوین

با پیشرفت در نرم افزار، سیستم های ابری و انواع اتوماسیون، حسابداراندر دوره جدید همیشه با فناوری های مختلف کار می کنند. این مهم است که با نرم افزارها و ابزارهای خاص مورد نیاز کارفرمایان آشنا شوید و تخصص خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، کسب مهارت با استفاده از ابزارهای موجود در وب برای کمک به شما در تکمیل آسان تجزیه و تحلیل مالی بسیار مهم است.

مهارت های مدیریت زمان

مدیریت زمان شامل اولویت‌بندی و متعادل کردن کارآمد مسئولیت‌هایتان است. این تضمین می کند که می توانید وظایف خود را به موقع انجام دهید و در عین حال تعادل بین کار و زندگی را حفظ کنید. همانطور که زمان خود را صرف کارهای مختلف با ضرب الاجل های رقابتی می کنید، داشتن مهارت های مدیریت زمان موثر مهم است. شما می توانید این مهارت ها را با استفاده از ابزارهای سازمانی و برنامه ریزی توسعه دهید.

چگونه یک حسابدار شرکتی شویم؟

برای نحوه تبدیل شدن به یک حسابدار شرکتی می توانید بر اساس مراحل زیر عمل کنید:

1. شناخت حسابداری شرکتی

حسابداری شرکتی به فعالیت های حسابداری در یک سازمان یا یک شرکت اشاره دارد. به عنوان یک حسابدار شرکتی، شما اغلب در شرکت های غیرحسابداری کار می کنید و خدمات حسابداری را به آنها ارائه می کنید. این شامل نگهداری صورت های مالی و سوابق سازمان، ایجاد گزارش در مورد هزینه ها و درآمدهای سازمان و اطمینان از مطابقت مالی سازمان با مقررات مربوطه است. شناخت درست حسابداری شرکتی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید آیا حسابداری شرکتی مسیری است که شما میخواهید ادامه دهید و یا نمیخواهید.

2. اقدام برای اخذ مدرک آکادمیک

مدرک کارشناسی معمولا حداقل مدرک مورد نیاز، گرایش حسابداری، مالی یا هر رشته مرتبط است. شما همچنین می توانید یک برنامه کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی یا حسابداری تکمیل کنید. انجام این کار می تواند به شما یک مزیت رقابتی در هنگام درخواست شغل در هر شرکتی بدهد. البته این نکته را فراموش نکنید که هدف از داشتن مدرک در کنار روزمه کاری نشان دهنده تخصص شما در امر حسابداری است.

3. کسب تجربه

تجربه یک نیاز ضروری برای یک حسابدار شرکتی است. داشتن مقدار زیادی تجربه در صنعت نشان می دهد که شما در هنگام استخدام تخصص لازم برای انجام صحیح وظایف خود را دارید. این می تواند مزیت رقابتی شما را بهبود بخشد، به خصوص زمانی که شرکت ها به کارکنان متخصص نیاز دارند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت به یک حسابدار شرکتی نیاز داشته باشد که بتواند به افزایش سود و درآمدش کمک کند، تجربه قبلی شما در تشخیص درآمد می تواند شانس شما را افزایش دهد.

شما می توانید از طریق دوره کارآموزی در طول دوره کارشناسی خود تجربه کسب کنید. مهم است که صنعت مورد علاقه خود را انتخاب کنید و برای یک موقعیت کارآموزی در آنجا درخواست دهید. همچنین وسیله ای موثر برای شبکه سازی و به دست آوردن ارتباطات تجاری مرتبط است. به یاد داشته باشید که متخصصان حسابداری که دارای هوش تجاری قوی هستند می توانند به توسعه استراتژی کمک کنند، تصمیمات کلیدی را اتخاذ نمایند و به عنوان شرکای تجاری در چندین بخش خدمت کنند و به بهبود آن ها کمک کنند.

4. دریافت گواهی های مربوطه

شما می توانید گواهینامه های مربوطه را دریافت کنید که قابلیت استخدام شما را بهبود می بخشد. این گواهینامه ها شما را به دانش و مهارت های تخصصی مجهز می کند که می تواند عملکرد شما را بهبود بخشد.

5. یافتن شغل مناسب

در نهایت می توانید برای شغل در هر صنعتی که انتخاب می کنید درخواست دهید. این شامل تهیه رزومه، نوشتن یک نامه پوششی و شرکت در مصاحبه است. بسیار مهم است که رزومه شما واضح و مختصر باشد و مرتبط ترین صلاحیت های شما را برجسته کند. سپس می توانید با در ادامه و در مصاحبه کاری زمینه های بیشتری برای شایستگی های خود ارائه دهید. مصاحبه شما به شما این امکان را می دهد که با پاسخ دادن به برخی سوالات، شایستگی خود را برای این نقش نشان دهید. آماده شدن برای مصاحبه با تحقیق در مورد سوالات رایج و پاسخ های مناسب بسیار مهم است.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715