فروش خالص چیست و چگونه محاسبه می شود؟



فروش خالص و نحوه محاسبه آن

ما در این مقاله در ارتباط با فروش خالص و نحوه محاسبه آن و همچنین تفاوت هایی که با فروش ناخالص و درآمد خالص دارد توضیحاتی را ارائه کرده ایم.

فروش کل (ناخالص) یک شرکت رقم مهمی است، اما بیانگر تمام ماجرا نیست. فروش ناخالص ارزش تمام محصولاتی است که یک شرکت در یک دوره خاص فروخته است. اما بسیاری از عوامل ممکن است منجر به کسب درآمد شرکتی کمتر از ارزش محصولات فروخته شده شود. چیزهایی مانند بازده فروش، کمک هزینه ها و ارائه انواع تخفیف همه این موارد باید از مقدار کلی مبلغ محاسبه شده که فروش نا خالص می باشد کسر شود. شرکت ها اغلب این عوامل را از فروش ناخالص خود کم می کنند تا فروش خالص خود را تعیین کنند، که این امر باعث می شود به طور دقیق تری به فروش خود داشته باشند.
به عنوان مثال فرض کنید صاحب یک فروشگاه کالاهای خانگی مشغول محاسبه اعداد فروش خود است. او نگاهی به دفاتر می اندازد و می بیند که شنبه گذشته، فروشگاه 500 ملیون تومان محصول فروخته است. این عدد نشان دهنده فروش ناخالص او است و این مورد را صاحب فروشگاه می داند که نمی تواند آن 500 ملیون تومان را مانده فروش خود در نظر بگیرد.

زا به عنوان مثال او یک کد تخفیف در برگه فروش هفتگی خود داشت که منجر به تخفیف 10 ملیون تومانی در آن روز خاص شد. چندین نفر نیز برای بازگرداندن اقلام در اواخر هفته مراجعه کردند که در مجموع به ارزش 50 هزار تومان بازگردانده شد. این فروشگاه همچنین به مشتریانی که محصولاتی داشتند که آسیب دیده بودند، مبلغ 20 ملیون تومان به علت کاهش ارزش محصول بازگردانده است. 

بنابراین فروش ناخالص این فروشگاه 500 ملیون تومان بود، اما پس از کم کردن تخفیف‌ها، کمک هزینه‌ها و بازده، فروش خالص آن فروشگاه به 420 ملیون تومان (20 + 10 + 50 - 500) رسید.

فروش خالص چیست؟

فروش خالص عبارت است از کل ارزش فروش یک شرکت پس از محاسبه هزینه های معین، از جمله:

تخفیف ها:
اگر مشتری کالایی را بخرد که در فروش ویژه است یا کالایی را با کد تخفیف خریداری کند، در این شرایط کالا را با قیمت کمتری دریافت می کند. وقتی این اتفاق می افتد، فروشنده ارزش کامل کالا را دریافت نمی کند.

مرجوعی:
مرجوعی زمانی اتفاق می افتد که مشتری کالایی را خریداری می کند، سپس آن را برای مرجوع کردن به فروشگاه برمی گرداند.

کمک هزینه:
کمک هزینه زمانی است که مشتری کالایی را خریداری می کند که آسیب دیده است، و فروشنده برای جبران خسارت، قیمت را کاهش می دهد و بخشی از مبلغ پرداخت شده توسط مشتری را به آن بر میگرداند.

برای محاسبه فروش خالص، یک شرکت ابتدا باید فروش ناخالص خود را بداند که ارزش تمام اقلامی است که در یک دوره زمانی خاص فروخته است. هنگامی که شرکت از فروش ناخالص خود مطلع شد، می‌تواند تخفیف‌ها، بازده‌ها و کمک هزینه‌ها را در همان دوره کم کند تا فروش خالص خود را مشخص کند. فروش خالص مقدار واقعی درآمدی است که فروشنده برای معاملات در طول زمان مشخص به دست آورده است.

تفاوت بین فروش خالص و درآمد چیست؟

درآمد یک شرکت تمام پولی است که آن شرکت در طول یک دوره حسابداری به دست می آورد. درآمد و فروش خالص هر دو میزان عایدی یک شرکت را توصیف می کنند، اما تفاوت های مهمی وجود دارد. به عنوان مثال، یک شرکت می تواند درآمدی داشته باشد که حاصل فروش خالص آن نباشد. درآمد یک اصطلاح گسترده است که شامل تمام درآمد یک شرکت می شود، در حالی که فروش خالص تنها درآمدی را که شرکت از طریق فروش کالاها یا خدمات خود ایجاد می کند، به حساب می آورد.

به یک شرکت تولید گل و گیاه فکر کنید که صاحب یک ساختمان خرده فروشی در یکی از خیابان های مهم تهران است. این فروشگاه از طریق فروش گل آرایی و سایر هدایا درآمد کسب می کند. این معاملات، فروش خالص فروشگاه را در صورت سود و زیان آن تشکیل می دهند. اما این را می دانیم که گل فروشی از راه های دیگری نیز درآمد دارد. به عنوان مثال، ممکن است ساختمان خرده فروشی بسیار بزرگ باشد، و بنابراین صاحب مغازه گل بخشی از فضا را به کسب و کار یا فردی دیگر اجاره دهد. درآمد اجاره به عنوان درآمد شرکت گل محاسبه می شود. این شرکت همچنین ممکن است برخی از دارایی های نقدی خود را در سرمایه گذاری ها داشته باشد و درآمد هایی را به عنوان بازده این سرمایه گذاری ها دریافت کند. هر دو بازده اجاره و سرمایه گذاری در صورت سود شرکت ظاهر می شوند، حتی اگر بخشی از فروش شرکت نباشند.

تفاوت بین فروش خالص و فروش ناخالص چیست؟

فروش ناخالص یک شرکت، ارزش تمام فروش های آن قبل از محاسبه کاهش های معین، مانند کالاهای آسیب دیده، تخفیف ها، یا اقلام برگشت داده شده (مرجوعی) است. فروش ناخالص را به عنوان یک تکه از یک پازل در نظر بگیرید که تصویر دقیقی از درآمد واقعی یک شرکت به شما نمی دهد. از آنجایی که رقم فروش ناخالص هزینه هایی مانند تخفیف و اقلام برگشت داده شده را محاسبه نمی کند، مقدار واقعی پولی را که شرکت در یک دوره زمانی معین وارد کرده است را به شما نمی گوید. بنابراین فرض کنید یک ژاکت را به قیمت 100 هزار تومان می خرید، اما از کد تخفیف 25 درصدی استفاده می کنید. در این صورت ژاکت تنها 75 هزار تومان قیمت دارد، اما مبلغ فروش ناخالص شرکت برای آن معامله 100 هزار تومان خواهد بود.

در همین حال، فروش خالص تصویر دقیق تری از میزان درآمد واقعی یک شرکت ارائه می دهد، زیرا هزینه هایی مانند کد های تخفیف و سایر کمک های فروش را در نظر می گیرد. برای ژاکتی که با کد تخفیف خریداری کردید، شرکت فروش خالص 75 هزار تومانی را ثبت کرد. اگر بخواهید بعداً به فروشگاه برگردید و ژاکت را به دلایل مختلف مرجوع نمایید، ارزش فروش خالص آن معامله 0 تومان می شود. رقم ناخالص فروش آن ژاکت همچنان 100 هزار تومان خواهد بود. یک شرکت فروش خالص خود را در صورت سود و زیان خود ثبت می کند.

تفاوت بین فروش خالص و سود ناخالص چیست؟

سود ناخالص یک شرکت مقدار پولی است که به عنوان سود از فروش کالاها و خدمات خود به دست آورده است. برای تعیین سود ناخالص، یک شرکت بهای تمام شده کالای فروخته شده (به این معنی که هزینه تولید هر کالا چقدر است) را از فروش خالص خود کم می کند. فرمول به صورت زیر است:

سود ناخالص = بهای تمام شده کالای فروخته شده – فروش خالص

سود ناخالص تصویر دقیق تری نسبت به فروش خالص ارائه می دهد زیرا حاشیه سودی که شرکت برای هر محصول دریافت می کند را نیز نشان می دهد.

تفاوت بین فروش خالص و درآمد خالص چیست؟

درآمد خالص یک شرکت یا همان سود خالص نتیجه کسر تمام هزینه های آن از کل درآمد آن است. در حالی که فروش خالص درآمدی را که یک کسب و کار از فروش کالاها یا خدمات خود به دست می آورد (منهای تخفیف، بازده و موارد اینچنینی) محاسبه می کند، تعدادی از عوامل مهم وجود دارد که در فروش خالص لحاظ نمی شود. به عنوان مثال، فروش خالص بهای تمام شده کالای فروخته شده یا سایر هزینه های عملیاتی را در نظر نمی گیرد. اینجاست که درآمد خالص می تواند اطلاعات جامع و مفیدی را به ما ارائه کند.

برای تعیین درآمد خالص، یک شرکت از فروش خالص خود شروع می کند و بهای تمام شده کالای فروخته شده را کم می کند که سود ناخالص شرکت را نشان می دهد. پس از اینکه شرکت سود ناخالص خود را مشخص کرد، می‌تواند هر درآمدی را که از راه‌هایی غیر از فروش به دست آورده است را برای محاسبه درآمد کلی خود اضافه کند.

هنگامی که یک شرکت از درآمد خود مطلع شد، هنوز باید سایر هزینه ها را کم کند، مانند هزینه های عملیاتی (بدون احتساب بهای تمام شده کالای فروخته شده، که قبلاً در سود ناخالص لحاظ شده است) تا دید دقیق تری از میزان درآمد واقعی خود داشته باشد. سایر هزینه ها ممکن است شامل اجاره یا رهن، خدمات آب و برق، بیمه، دستمزد کارکنان و مالیات باشد. هنگامی که شرکت هزینه های خود را جمع کرد، این مبلغ را از کل درآمد خود کم می کند تا درآمد خالص خود (سود خالص) را محاسبه کند.

فرمول به صورت زیر است:

درآمد خالص (معروف به سود خالص) = سایر هزینه ها - ((فروش خالص - بهای تمام شده کالای فروخته شده) + سایر درآمدها)

یا به طور خلاصه:

درآمد خالص (معروف به سود خالص) = هزینه – درآمد

چگونه فروش خالص را محاسبه می کنید؟

برای محاسبه فروش خالص، شما باید با فروش ناخالص (به معنای ارزش کل کالاها یا خدماتی که یک شرکت در یک دوره خاص فروخته است) شروع کنید و سپس با کم کردن آن از هر گونه تخفیف، بازده و کمک هزینه آن را به دست آورید. این مقدار واقعی درآمد فروش است که شرکت از آن اقلام به دست آورده است.

برای تعیین صحیح فروش خالص، یک شرکت باید هر گونه تخفیف فروش، بازده و کمک هزینه را از تعداد فروش ناخالص خود کم کند. فرمول فروش خالص به این صورت است:

فروش خالص = تخفیف - بازده - کمک هزینه - فروش ناخالص

فروش خالص چگونه در حسابداری ثبت می شود؟

یک شرکت به طور معمول رقم فروش خالص خود را در صورت سود و زیان خود ثبت می کند که تمام درآمدها و هزینه ها را در یک دوره خاص خلاصه می کند. شرکت فروش خالص را به عنوان بخشی از درآمد خود ثبت می کند این رقم ممکن است به عنوان فروش خالص یا فقط به عنوان فروش ظاهر شود. در طول یک دوره حسابداری معین، شرکت ها مجموع فروش ناخالص خود را دنبال می کنند. در عین حال، شرکت سوابق مربوط به بازده فروش، کمک هزینه ها یا تخفیف ها را در صورت اعمال شدن، نگهداری می کند. ردیابی این اطلاعات به شرکت ها این امکان را می دهد که تصویر کامل تری در مورد ارزش اقلامی که فروخته اند و مقدار واقعی پولی که به دست آورده اند به داشته باشند.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715