مطالبات تجاری بدهی ها حساب های دریافتنی و محاسبه آن ها



آیا مطالبات تجاری همان حساب های دریافتنی هستند؟

ما در این مقاله به این پرسش که آیا مطالبات تجاری همان حساب های دریافتنی هستند؟ پاسخ می دهیم همچنین به بررسی جامع مطالبات تجاری نیز پرداخته ایم.

در ابتدا باید گفت که پاسخ به این سوال بله می باشد. مطالبات تجاری همان مطالبات حساب است. مبلغی که مشتریان پس از فروش نسیه کالا یا خدمات به یک شرکت بدهی دارند، به عنوان مطالبات تجاری یا حساب های دریافتنی شناخته می شود. در ترازنامه، مطالبات به عنوان دارایی های جاری طبقه بندی می شود.

 

مطالبات تجاری چیست؟

پس از فروش اقلام یا خدمات به صورت اعتباری، مطالبات تجاری یک کسب و کار، بدهی معوق آن به مشتریان است. حساب های دریافتنی نام دیگری برای مطالبات تجاری است که در قسمت دارایی های جاری ترازنامه نشان داده شده است.

دارایی های جاری حساب هایی هستند که انتظار می رود در سال بعد به وجه نقد تبدیل شوند. علاوه بر اعتبارات تجاری، دارایی های جاری شامل وجه نقد، معادل های نقدی، موجودی های سهام و پیش پرداخت ها می شود.

وجه نقد ایجاد شده توسط فروش یک شرکت ممکن است از معاملات تجاری و غیر تجاری حاصل شود. برای مثال، دریافتنی‌های غیرتجاری شامل دریافت‌هایی است که نتیجه فروش تجاری نیست، مانند بازپرداخت مالیات یا پرداخت‌های بیمه. مطالبات غیرتجاری عموماً به عنوان دارایی های جاری در ترازنامه ثبت می شود.

اصطلاحات حساب‌های تجاری یا حساب‌های دریافتنی برای اشاره به صورت‌ حساب ‌ها و صورت‌ حساب‌های معوق یک شرکت استفاده می‌شود. حساب‌های پرداختنی اصطلاحی است که وقتی یک شرکت به فروشندگان یا سایر طرف‌ها بدهکار است، استفاده می‌شود. از سوی دیگر، حساب‌های تجاری مربوط به طرف مقابل معاملات است: مشتری که به فروشنده پول بدهکار است.

به عنوان مثال کسب و کارها اغلب ممکن است شرایط اعتباری 30 روزه را به مشتریان خود ارائه دهند. به این معنی که پس از دریافت فاکتور برای کالا یا خدمات مشتری، حداکثر 30 روز فرصت دارد تا مبلغ بدهی را پرداخت کند.

اگر شرکتی کالایی به ارزش 100 ملیون تومان به صورت اعتباری بفروشد و شرایط اعتبار آن 30 روز باشد، در این صورت مبلغ 100 ملیون تومان را به عنوان دریافتنی تجاری در ترازنامه خود ثبت می کند. پس از گذشت 30 روز و عدم پرداخت مشتری، مطالبات معوق می شود.

مطالبات معوق همچنان به عنوان دارایی جاری در نظر گرفته می شود زیرا انتظار می رود ظرف یک سال پرداخت شود. اما اگر مطالباتی معوق شود و وصول نشود، ممکن است به عنوان بدهی بد رد شود.

یک شرکت همچنین می تواند برای پرداخت زود هنگام تخفیف هایی را به مشتریان خود ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر یک فاکتور ظرف 10 روز پرداخت شود، ممکن است که یک کسب و کار به مشتریان خود 2٪ تخفیف ارائه دهد. در این مورد، مبلغ دریافتنی 98 ملیون تومان (2٪ از 100 ملیون تومان) خواهد بود.

اگر مشتری بعد از 10 روز اما قبل از 30 روز فاکتور را پرداخت کند، شرکت همچنان کل مبلغ 100 ملیون تومان را دریافت می کند و دیگر خبری از ارائه تخفیف برای پرداخت زود هنگام نمی باشد.

ارائه تخفیف برای پرداخت زود هنگام راهی برای تشویق مشتریان به پرداخت سریعتر فاکتورها است که می تواند به بهبود جریان نقدی شرکت کمک کند.

 

فرمول مطالبات تجاری

آیا می خواهید بدانید چقدر از پول شما در مطالبات تجاری وجود دارد؟ یک فرمول ساده برای محاسبه آن وجود دارد، اما شما باید به ترازنامه شرکت خود دسترسی داشته باشید:

مطالبات تجاری = بدهکاران + اسناد دریافتنی

بنابراین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تمام بدهکاران و مطالبات صورت حساب خود را در ترازنامه شرکت خود جمع کنید تا مطالبات تجاری را محاسبه کنید. اگرچه این محاسبه به تنهایی مفید نیست. معیار دیگر فرمول روزهای دریافتی تجاری است که به عنوان نسبت روزهای بدهکار نیز شناخته می‌شود، که می‌تواند برای تعیین مدت زمان لازم برای پرداخت تعهدات طلبکاران شما استفاده شود:

روزهای دریافتنی تجاری = بدهکاران تجاری / x 365 درآمد

رسیدگی به امور حسابداری به عنوان صاحبان مشاغل شاید برای شما امری خسته کننده باشد و وقتی شرایطی مانند بدهکاران تجاری و مطالبات تجاری درج شود، می تواند از این هم برای شما خسته کننده تر شود. به هر حال، بسیاری از کسب و کارها ممکن است به طور موثر این دو کلمه را مترادف بدانند.

 

بدهکاران تجاری چه کسانی هستند؟

بدهکاران جزء اجتناب ناپذیر هر کسب و کاری هستند. هنگامی که برای محصولات یا خدمات ارائه شده فاکتور صادر می کنید، یک بدهکار تجاری ایجاد می کنید. در برخی موارد، این عبارت به کسانی اشاره دارد که به شما پول بدهکار هستند. در شرایط دیگر، مبالغ بدهی به عنوان بدهکاران تجاری نامیده می شود. اکثریت قریب به اتفاق آنچه در بیشتر موارد معوق است را بدهکاران تجاری تشکیل می دهند.

حسابداران اقلامی را که شما می فروشید به عنوان دارایی حساب می کنند، اما آنها متفاوت از زمانی که دارایی سرمایه ای مانند ماشین آلات یا ماشین را می فروشید، طبقه بندی می شوند.

تمایز این است که به جای فروش سریع دارایی های سرمایه ای، آنها را برای مدت طولانی تری با سایر دارایی ها مانند اقلام موجود در انبار نگهداری می کنید.

به طور کلی، تمایز بین بدهکاران تجاری و مطالبات تجاری برای اکثر شرکت ها به یک موضوع تبدیل نمی شود. بسیاری از آنها یا از یکی یا دیگری برای دلالت یک چیز استفاده می کنند، یا به جای یکدیگر از کلمات بدون ایجاد مشکل استفاده می کنند.

 

جمع آوری موثر بدهی ها و مطالبات تجاری

ممکن است مبالغ زیادی متعلق به شما در قسمت های مختلف یک کسب و کار مسدود شده باشد که می تواند آن را دریافت کنید. اگر بدهکاران تجاری یا مطالبات شما به بدهی بد تبدیل شوند چه کاری می توان انجام داد؟
بهبود نحوه فاکتور برای نیروی کار یا کالاهای عرضه شده ممکن است برای هر شرکت کوچک مفید باشد. بدون فاکتور، جریان نقدی شما به شدت آسیب خواهد دید. برای حفظ سلامت این جنبه از کسب و کار خود، به یک سیستم صورت‌حساب قابل اعتماد نیاز دارید که به ‌سرعت و به طور مداوم صورت ‌حساب‌های مشتریان شما را صادر کند.
صرف زمان برای ایجاد عادات مثبت در این زمینه می تواند تأثیر قابل توجهی بر نحوه عملکرد شرکت شما داشته باشد. این فقط به تقویت جریان نقدی محدود نمی شود. زمانی که رویه مناسب را در نظر بگیرید، زمان بسیار کمتری را صرف رسیدگی به مشکلات پرداخت خواهید کرد.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715