حسابرسی چیست و انواع آن کدام است؟



حسابرسی چیست؟

ما در این مقاله به بررسی اینکه حسابرسی چیست و اینکه حسابرسی داخلی و خارجی هر کدام چه تعریفی دارند پرداخته ایم.

حسابرسی. آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که به حسابرسی حس خوبی ندارید؟ ممکن است فکر کنید حسابرسی آخرین چیزی است که کسب و کار شما به آن نیاز دارد، اما حسابرسی همیشه بد نیست. ممیزی های منظم می تواند بیشتر شبیه یک بازنگری و اصلاح سیستم های مالی شما باشد تا اینکه به دید جریمه به آن نگاه کنید.

 

 

حسابرسی چیست؟

حسابرسی سوابق مالی کسب و کار شما را بررسی می کند تا صحت آنها را تأیید کند. این کار از طریق بررسی سیستماتیک تراکنش های شما انجام می شود. ممیزی ها به مواردی مانند صورت های مالی و دفاتر حسابداری شما برای مشاغل کوچک نگاه می کنند. بسیاری از کسب و کارها یک بار در سال ممیزی معمولی دارند.

به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، شما مسئول نگهداری دفاتر حسابداری شفاف هستید که درآمد و هزینه های کسب و کار شما را نشان می دهد. اگر سوابق شما بهم ریخته یا گم شده باشد، حسابرسی ها برای شما و کسب و کار شما بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

حسابرسی می تواند به شما کمک کند تا مشکلات موجود در کسب و کار خود را شناسایی کنید. آنها می توانند خطاهایی را در شماره های شما پیدا کنند، که می تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند. در بلند مدت، حسابرسی شرکت می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار کوچک خود را در مسیر درست قرار دهید و نتیجه کسب و کار خود را تقویت کنید.

هنگامی که کسب و کار کوچک شما حسابرسی می شود، به طور کلی یک گزارش حسابرسی دریافت خواهید کرد. حسابرسان گزارش های حسابرسی را می نویسند تا آنچه را که در طول فرآیند یافته اند به تفصیل بیان کنند. این گزارش بیان می کند که آیا سوابق شما دقیق، مفقود یا نادرست است.

 

 

انواع حسابرسی

حسابرسی داخل و حسابرسی خارجی می باشد.

 

حسابرسی داخلی چیست؟

حسابرسی داخلی توسط شما آغاز شده و توسط شخصی در کسب و کار شما انجام می شود. ممکن است از شخصی بخواهید که یک حسابرسی داخلی برای جلوگیری از اشتباهات مالی و بررسی اهداف شرکت انجام دهد.

حسابرسی داخلی فقط به امور مالی کسب و کار شما نگاه نمی کند. آنها می توانند عملیات و مدیریت کسب و کار را بررسی کنند تا مطمئن شوند همه چیز به طور موثر کار می کند.

اگر اعضای هیئت مدیره یا سهامداران دارید، ممکن است یک حسابرسی داخلی انجام دهید تا آنها را در مورد وضعیت مالی خود به روز کنید.

حسابرسی داخلی برای ارزیابی فرآیندهای حسابداری کسب و کار شما مفید است. این کار تضمین می کند که کسب و کار شما با قوانین و مقررات مربوطه مطابقت دارد و شما را قادر می سازد تا گزارش های به موقع از داده های مالی خود تهیه کنید. حسابرسی داخلی معمولاً توسط حسابدار یا حسابرسی که بخشی از کسب و کار شما است انجام می شود.

هدف اصلی این حسابرسی بررسی اثربخشی عملیات مالی شما، شناخت عوامل خطرناک برای کسب و کار شما و ارائه راه حل های قابل اجرا برای اعمال مدیریت مالی بهتر است.

حسابرسی داخلی معمولا به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه انجام می شود. انجام حسابرسی های داخلی منظم به شما کمک می کند تا نقاط سخت در عملیات تجاری خود را مشخص کنید، از تقلب بالقوه جلوگیری کنید، و اشتباهات را قبل از اینکه در حسابرسی های خارجی منعکس شود، اصلاح کنید.

 

حسابرسی خارجی چیست؟

حسابرسی خارجی توسط شخص ثالثی به انجام می رسد. حسابرسان خارجی باید از استانداردهای حسابرسی معروف به استانداردهای حسابرسی عمومی پذیرفته شده  پیروی کنند.

برخی از حسابرسان خارجی ممکن است بخواهند به تصویر کامل سوابق مالی کسب و کار شما نگاه کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است جنبه های خاصی از عملیات تجاری را بررسی کنند.

گزارش های حسابرسی تهیه شده توسط حسابرسان خارجی با استفاده از استانداردهای پذیرفته شده حسابرسی نوشته می شود. از رویه های اصلی حسابرسی آماده سازی برای حسابرسی می باشد.

بنابراین می خواهید بدانید که اگر حسابرسی شوید چه اتفاقی می‌افتد؟ قبل از حسابرسی، باید سوابق مالی خود را مرتب کنید. از نظر تئوری، همیشه باید برای ممیزی آماده باشید. شما باید یک مسیر حسابرسی داشته باشید تا بتوانید ثابت کنید که اعداد شما از کجا آمده اند و حسابرسان می توانند به راحتی تراکنش های شما را ردیابی کنند.

اسناد مالی خود را سازماندهی کنید تا حسابرسان بتوانند به راحتی به سوابق دسترسی داشته باشند و دید واضحی از کسب و کار شما داشته باشند. سوابق را به ترتیب زمانی سازماندهی کنید.

سوابق مالی مانند صورت ‌حساب‌های بانکی، صورت‌ حساب‌های کارت اعتباری، رسیدها، صورت ‌حساب‌ها و نوشته ‌های دفاتر را همراه داشته باشید. حسابرس شما از سوابق برای آزمایش دقت و کشف خطاها استفاده می کند. هرچه اطلاعات بیشتری ارائه دهید و سازماندهی بیشتری داشته باشید، روند حسابرسی سریعتر می شود.

هدف اصلی حسابرسی خارجی اعتبار سنجی صورت های مالی کسب و کار شما است. نتیجه یک حسابرسی خارجی به اشخاص ثالث اطمینان می دهد که امور مالی شما امن و دقیق است. اکثر کسب و کارها انجام حسابرسی های خارجی را مفید می دانند زیرا گزارش حسابرس در این مورد، دارایی برای آن کسب و کار است. برخلاف حسابرسی های داخلی، حسابرسی های خارجی بسیار قابل اعتمادتر تلقی می شوند.
از آنجایی که حسابرسی های خارجی توسط حسابرسان یا موسسات حسابرسی مستقل شخص ثالث انجام می شود، روند بررسی و گزارش های ارائه شده بی طرفانه است. اشکالات موجود در امور مالی برای اصلاح بر روابط کاری تأثیر نمی گذارد. بنابراین، همه ذینفعان درگیر در کسب و کار می توانند بر اساس اسناد حسابرسی شده تصمیمات آگاهانه بگیرند.

 

مزایای حسابرسی تجاری

داشتن حسابرسی خارجی یا داخلی شرکت مزایای زیادی دارد.

وظیفه اصلی ممیزی بررسی صحت است. در نتیجه، حسابرسی می تواند به شما در یافتن خطاها در دفاتر یا فرآیندهای حسابداری کمک کند. حسابرس  ممکن است بتواند یک اشتباه کوچک را قبل از تبدیل شدن به یک اشتباه بزرگ تشخیص دهد و همچنین در بعضی از شرایط می توانید قبل از اینکه اظهار نامه مالیاتی را ارسال کنید خطا ها را تشخیص دهید.

حسابرسی همچنین می تواند شما را برای اجرای فرآیندهای حسابداری جدید ترغیب کند. اگر حسابرس شما نمی تواند دید واضحی از سوابق شما داشته باشد، می تواند به شما در بهبود سوابق برای حسابرسی بعدی کمک کند. می توانید نحوه استفاده از نرم افزار حسابداری را برای جلوگیری از ثبت نامرتب و ناقص یاد بگیرید.

بسیاری از صاحبان مشاغل برای هدایت تصمیمات تجاری خود به صورت های مالی متکی هستند. اما، اگر اعداد استفاده شده برای ایجاد گزارش ها نادرست باشد، چکار می توان انجام داد؟ با تأیید صحت سوابق مالی خود و یافتن خطاها، حسابرسی می تواند به درست کردن وضعیت مالی شما کمک کند تا بتوانید تصمیمات تجاری اصولی و بر پایه منطق بگیرید.

پذیرفتن حسابرسی ها و شناخت نقش آن ها در موفقیت کسب و کارتان می تواند به کاهش استرس شما و همچنین عدم آسیب رسیدن به کسب و کار شما در دوره های بعدی کمک کند.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715