یک حسابدار چه نقشی در عملیات های تجاری و مالی یک کسب و کار دارد؟



نقش حسابداران در عملیات های مالی و تجاری

ما در این مقاله به نقش های مختلفی که یک حسابدار می تواند در کسب و کار ها و عملیات های تجاری گوناگون داشته باشد پرداخته ایم.

یک حسابدار وظایف مالی مربوط به جمع آوری، دقت، ثبت، تجزیه و تحلیل و ارائه عملیات مالی یک کسب و کار، سازمان یا شرکت را انجام می دهد. در یک کسب و کار کوچکتر، نقش حسابدار ممکن است شامل جمع آوری داده های مالی، ورود و تولید گزارش باشد. شرکت های با اندازه متوسط تا بزرگتر ممکن است از حسابدار به عنوان مشاور و مترجم مالی استفاده کنند که ممکن است داده های مالی شرکت را به افراد داخل و خارج از کسب و کار ارائه دهد. به طور کلی، حسابدار می تواند با اشخاص ثالث مانند فروشندگان، مشتریان و موسسات مالی نیز معامله کند.

یک حسابدار می تواند هر نقش مالی را در سازمان به عهده بگیرد، از یک حسابدار ساده تا یک مشاور استراتژیک، که اطلاعات مالی را برای تصمیم گیرندگان ارشد در کسب و کار تهیه و تفسیر می کند.

 


حسابداران و مدیریت داده های مالی

ساختار حسابداری یک شرکت جزء ضروری عملیات تجاری است. یکی از وظایف مالی و تجاری اصلی یک حسابدار در کسب و کار ها معمولاً شامل جمع آوری و نگهداری داده های مالی است، زیرا از امور اصلی مربوط به شرکت است. حسابدار تضمین می کند که سوابق مالی مطابق با رویه ها و سیاست های قانونی و پذیرفته شده در سطح شرکت نگهداری می شود. اطلاعات مالی برای هر سازمان باید در یک سیستم با ثبات نگهداری شود زیرا یک جزء کلیدی است که در عملیات و مدیریت هر کسب و کاری استفاده می شود.

مدیریت داده‌های مالی یک سازمان همچنین می‌تواند شامل وظایف پیچیده‌ تری مانند توسعه، پیاده سازی و نگهداری پایگاه‌های داده مالی و همچنین ایجاد و نظارت بر رویه‌های کنترلی باشد.

 

 

تحلیل و مشاوره توسط حسابداران

به عنوان تحلیلگر، حسابداران ممکن است انواع خاصی از تجزیه و تحلیل را با استفاده از داده های مالی انجام دهند که برای کمک به تصمیم گیری های تجاری استفاده می شود. حسابدار از تصمیم‌گیری در مورد انواع لوازم برای سفارش، پرداخت صورت‌حساب تا حقوق و دستمزد، بسیاری از جزئیات پیچیده مالی را به صورت روزانه انجام می‌دهد. مشاوره در مورد عملیات تجاری می تواند شامل موضوعاتی مانند روند درآمد و هزینه، تعهدات مالی و انتظارات درآمدی آتی باشد.

حسابدار همچنین داده های مالی را تجزیه و تحلیل می کند تا نا هماهنگی ها و بی نظمی های خاصی را که ممکن است ایجاد شود را برطرف کند. توصیه‌ ها ممکن است شامل توسعه منابع و رویه های کارآمد و ارائه توصیه های استراتژیک برای مشکلات یا موقعیت‌ های مالی خاص باشد.

 

 

تهیه گزارش مالی از وظایف اصلی حسابداران

حسابداران معمولاً صورت های مالی را تهیه می‌کنند که ممکن است شامل حساب‌ های ماهانه و سالانه بر اساس اطلاعات مالی است که جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شود. تهیه گزارش های مدیریت مالی می تواند شامل اسناد پایانی فصلی و پایان سال دقیق باشد. گزارش های گردآوری شده ممکن است در ارتباط با پشتیبانی مستمر و مدیریت فعالیت های پیش بینی بودجه مورد استفاده قرار گیرند.

گزارش های مالی ممکن است توسط یک مدیر مالی یا مامور مالی برای توسعه، پیاده‌سازی و بهره‌برداری از نرم‌افزارها و سیستم‌های مالی یک شرکت مانند استفاده شود.

 


انطباق با مقررات و گزارش های پیشین توسط حسابداران

یک حسابدار همچنین ممکن است مسئول اطمینان از رعایت تمام مهلت های گزارشگری مالی، داخلی و خارجی باشد. به عنوان مثال، گزارش های سه ماهه، شش ماهه و سالانه همگی دارای مهلت های مشخص و همچنین برخی پیامدهای مالیاتی هستند. نظارت و پشتیبانی از مسائل و پرونده های مالیاتی نیز می تواند به عهده یک حسابدار باشد. حسابدار همچنین معمولاً فرآیند حسابرسی را با کمک به تهیه اطلاعات مالی هماهنگ می کند.

 

 

وابستگی های تجاری خارجی

انواع کسب و کار ها، شرکت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی، سازمان‌ها و دولت‌ها از حسابداران مدیریت برای ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی کسب‌وکارهایی که در آن مشغول به کار هستند، استفاده می‌کنند. آنها معمولا به مدیران شرکت، طلبکاران، سهامداران، سازمان های نظارتی و پرسنل مالیاتی مشاوره می دهند. حسابداران همچنین ممکن است با مقامات دولتی که در حال بررسی و نگهداری سوابق مالی کسب و کار خصوصی که یک حسابدار برای آنها استخدام شده است، در ارتباط با مالیات و مقررات دولتی کار کنند.

 


حسابداران و مسئولیت یک کنترل کننده مالی

متخصصان عملیات حسابداری و انطباق، تمام پشتیبانی معاملاتی مورد نیاز را برای اطمینان از اینکه هر فعالیت مالی انجام شده توسط یک شرکت با خط مشی ها و رویه های خود و همچنین هر گونه مقررات اداره شده توسط دولت ر ا ارائه می دهند. توافق دوم، که صنعت را تعدیل می کند. در خدمات مالی، بخشی که بر این وظایف نظارت دارد، دفتر پشتیبان نامیده می شود. عناوین شغلی معمول برای یک فرد در این نقش، حسابدار و حسابرس است.

 

 

حسابداران

از اصلی ترین وظایف یبک حسابدار انجام عملیات حسابداری و تجاری برای یک شرکت، یک حسابدار داده های مالی کارفرمای خود را مستند سازی و بررسی می کند. او گزارش های مختلفی مانند صورت حساب، بودجه و اظهارنامه مالیاتی را برای ارائه به مدیریت تهیه می کند. در سازمان‌های کوچک‌تر، او بسیاری از وظایف حسابدار، متعادل کردن دفتر کل و واریز پولی به حساب بانکی شرکت را انجام می‌دهد.

 

 

ممیز، مامور رسیدگی

یک حسابرس فعالیت های انطباق سازمان خود را انجام می دهد. او به طور معمول صورت های مالی و دفتر کل هر بخش از کارفرمای خود را بررسی می کند. با بررسی همه ورودی‌ها، او مطمئن می‌شود که دفاتر متعادل هستند و تمام هزینه ها مطابق با سیاست ها و رویه های شرکت انجام شده است. او همچنین هر گونه مقررات دولتی را که نحوه نگهداری سوابق مالی را مشخص می کند، اجرا می کند.

 


مدیر مالی کیست؟

مدیر مالی وظیفه نظارت بر حساب را دارد و مسئولیت تعیین نحوه مصرف و مدیریت وجوه را دارد. جایگاه مدیر مالی که در شرکت های خصوصی، مؤسسات آموزشی و ادارات دولتی وجود دارد با مدیران حسابداری، سرپرستان حسابداری و مدیران اجرایی که به مدیریران بالاتر و مسئولان بالا مرتبه گزارش می دهند، کار می کند.

 

 

وظایف مدیر مالی

یک مدیر مالی ممکن است در بخش حسابداری یک شرکت دولتی یا خصوصی کار کند. با نظارت حسابداری، افسر مالی وظیفه دارد تا اداره روزانه جریان مالی شرکت را بر عهده بگیرد و اطمینان حاصل کند که پول طبق سیاست مالی خرج می شود. 

 

 

سلسله مراتب مالی در یک سازمان

سلسله مراتب مالی توصیفی از بخش‌های مختلف اداره امور مالی و اختیارات، قدرت و مسئولیت‌های اعضای مختلف بخش است. در بیشتر مشاغل، مدیر ارشد مالی در بالای زنجیره قرار دارد. یک مدیر مالی استراتژی مالی را تعیین می کند و بر حسابداران، کنترل کنندگان و مدیران مالی که فعالیت های مالی روزمره شرکت را انجام می دهند نظارت می کند.

 

نمودار سازمانی و وظایف بخش مالی

در یک بخش مالی، مسئولیت‌های انجام وظایف اصلی معمولاً به افرادی اختصاص می‌یابد که به عنوان روسای بخش‌های فرعی خدمت می‌کنند. رؤسای ادارات فرعی مسئولیت اجرای نقش ها و اختیارات مشخص شده را بر عهده دارند. رؤسای ادارات زیرمجموعه ای دارند که وظایف خاصی به آنها اختصاص داده می شود که انتظار می رود به طور جامع انجام دهند.

مدیر ارشد مالی، حسابدار مدیریت، حسابدار مالی، حسابرس داخلی، کنترل کننده اعتبار و حسابدار پرداختنی از دسته های متداول روسای بخش های فرعی در سلسله مراتب مالی یک کسب و کار کوچک هستند.

 

مدیر ارشد مالی

مدیر ارشد مالی (CFO) در بالای ساختار سازمانی بخش حسابداری قرار دارد و رئیس کل بخش مالی است. مدیر مالی به مدیر اجرایی گزارش می دهد. مدیر ارشد مالی فعالیت های کلی بخش مالی را هماهنگ می کند و برای دستیابی به اهداف عملکرد کلی با روسای بخش های فرعی همکاری نزدیک دارد. مدیر ارشد مالی همچنین مسئول تایید گزارش های مالی و کلیه تراکنش های مالی کل کسب و کار قبل از ارسال آنها به مدیریت عالی برای اقدام است.

 

حسابدار مدیریت

حسابدار مدیریت، رئیس زیرمجموعه حسابداری مدیریت و دومین فرد ارشد در بخش مالی است. حسابدار مدیریت اطلاعات به موقع، دقیق و مفیدی را ارائه می دهد که مدیریت ارشد را قادر می سازد تا تصمیمات آگاهانه در مورد فعالیت های تجاری فعلی و آتی اتخاذ کند. حسابدار مدیریت همچنین مسئولیت کنترل هزینه ها، نظارت بر جریان های نقدی، تهیه بودجه، انجام ارزیابی کارکنان بخش فرعی و تهیه گزارش های مدیریتی ماهانه، فصلی و سالانه را بر عهده دارد.

 

حسابدار مالی

حسابدار مالی به مدیر مالی گزارش می دهد و مسئول ارائه اطلاعات مالی دقیق، به موقع و مفید برای حمایت از تصمیم گیری آگاهانه توسط استفاده کنندگان خارجی گزارش های مالی است. حسابدار مالی مسئولیت تهیه، تفسیر و تجزیه و تحلیل گزارش های مالی برای دوره های حسابداری ماهانه، سه ماهه و سالانه را بر عهده دارد. حسابدار مالی همچنین به سؤالات حسابرسان خارجی در مورد گزارش های مالی سالانه نهایی قبل از انتشار آنها پاسخ می دهد.

 

حسابرس داخلی

حسابرس داخلی به حسابدار مدیریت گزارش می دهد و مسئول انجام تجزیه و تحلیل منظم کلیه تراکنش های مالی است تا اطمینان حاصل شود که پاسخگویی و کنترل های کافی برای حفاظت از دارایی ها، درآمدها و هزینه های کسب و کار وجود دارد. حسابرس داخلی پرونده ها و اسناد را برای همه معاملات تجاری بررسی می کند تا از صحت آنها اطمینان حاصل کند که به درستی در حساب های دفتر مربوطه خود و دفتر کل ثبت شده اند.

حسابرس اطمینان حاصل می کند که صندوق نقدی سازمان با صورت های بانکی موافق است و هرگونه مغایرت را مطرح می کند. حسابرس داخلی همچنین سوالاتی را که از فعالیت های معمول حسابرسی داخلی خود مطرح می کند، پیگیری می کند و گزارش های حسابرسی ماهانه را تهیه می کند.

 

کنترل کننده اعتبار

کنترل کننده اعتبار به حسابدار مدیریت گزارش می دهد و مسئولیت مدیریت حساب های دریافتنی کسب و کار را بر عهده دارد. حساب های دریافتنی شامل پرداخت های نقدی و بدهی های معوق است. کنترل‌کننده اعتبار اطمینان می‌دهد که صورت‌حساب‌ها به موقع ارسال می‌شوند و فهرست بدهکاران مسن را برای ردیابی مبلغ معوقه بدهی بدهکاران به تجارت آماده می‌کند.

کنترل کننده اعتبار همچنین تضمین می کند که پرداخت های نقدی ارسال شده و حواله های پرداختی بدهکاران برای به روز رسانی لیست بدهکاران در حساب های مناسب بستانکار و بدهکار می شود. کنترل‌کننده اعتبار اطمینان حاصل می‌کند که تطبیق‌های ماهانه حساب‌های دریافتنی انجام می‌شود، بدهی‌های معوق و غیرقابل وصول را برای رد آن شناسایی و پیشنهاد می‌کند، و گزارش ماهانه فهرست بدهکاران را تهیه می‌کند.

 

حسابدار پرداختنی

حسابدار حساب‌های پرداختنی به حسابدار مدیریت گزارش می‌دهد و مدیریت زیرمجموعه حساب‌های پرداختنی را بر عهده می‌گیرد. این زیرمجموعه مسئولیت رسیدگی و انجام پرداخت‌های خرید نقدی و پرداخت‌های بستانکاران پس از سررسید آنها را بر عهده دارد. وظایف دیگر آن شامل بازپرداخت هزینه‌های انجام شده از طرف سازمان‌ها به کارکنان، پردازش صورت‌حساب‌های بستانکاران و تطبیق حساب‌های پرداختنی برای اطمینان از به‌روزرسانی کامل فهرست بستانکاران است.

 

کارمندان حسابداری

کارمندان حسابداری کوچک‌ترین اعضای بخش حسابداری هستند و به روسای بخش‌های فرعی مربوطه گزارش می‌دهند. متصدیان حساب مسئولیت تشکیل اسناد، انجام تطبیق‌های روزانه، پردازش و ارسال صورتحساب‌های خروجی، دریافت صورتحساب‌های دریافتی و رسیدگی به پرداخت‌های صورت‌حساب را بر عهده دارند.

کارمند حقوق و دستمزد، کارمند حساب های پرداختنی، منشی حساب های دریافتنی و صندوقدار برخی از سمت های متداول کارمند حساب در بخش مالی هستند. برخی از شرکت ها این فعالیت های حسابداری روزمره را برون سپاری می کنند، زیرا برون سپاری همیشه برای شما به صرفه تر خواهد بود.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715