تفاوت حسابرسی در مقابل حسابداری



تفاوت حسابرسی و حسابداری

حسابداری و حسابرسی هر دو نقش مهمی در فعالیت های مالی سازمان ها و شرکت ها دارند اما با این وجود تفاوت ها و شباهت هایی نیز با هم دارند. ما دراین مقاله به توضیحات هر کدام پرداخته ایم.

حسابداری و حسابرسی دو فرآیند مهم برای یک سازمان هستند که با فعالیت‌ها و سوابق مالی یک سازمان مرتبط هستند.

حسابداری و حسابرسی نقش محوری در فعالیت های مالی و فرآیند نگهداری سوابق مالی هر کسب و کاری دارند. با این حال، نقش و تمرکز آنها متفاوت است. در حالی که دامنه فعالیت حسابداری به حوزه های بسیار گسترده ‌تری ختم می‌شود و همه چیز از جمله جریان نقدینگی از سازمان به مدیریت شرکت را در بر می‌گیرد، حسابرسی بیشتر یک خدمات تخصصی است.

حسابرسی بخشی از دنیای حسابداری است. این بررسی سوابق حسابداری و مالی است که به طور مستقل انجام می شود. این کار برای پاسخ به این سوال که آیا شرکت عملیات های تجاری خود را با قوانین و اصول پذیرفته شده حسابداری مطابقت داده است یا خیر انجام می شود.

 

 

حسابرسی و حسابداری چیست؟


حسابداری:

حسابداری زبان کسب و کار است. هر کسب و کاری بر حسب اعداد و ارقام اندازه گیری می شود و این اعداد با استفاده از حسابداری به دست می آیند. بیایید مثال‌های ساده‌ای از اینکه چه نوع اعداد روزانه مورد نیاز هر کسب و کار و یا مدیری است را بیاوریم:

- تعداد کالاهای فروخته شده در طول دوره ماهانه یا سه ماهه و یا سالانه چقدر است؟

- مجموع هزینه های انجام شده در طول دوره ماهانه یا سه ماهه و یا سالانه چقدر است؟

- آیا شرکت سود می برد یا زیان سنگینی متحمل می شود؟ در هر صورت، مقدار این سود یا زیان چقدر است؟ نسبت سود یا زیان در مقایسه با کل فروش چقدر است؟

- پس انداز شرکت چقدر است (پس انداز مثبت نشان دهنده یک مزیت است در حالی که پس انداز منفی نشان دهنده این است که شرکت بیشتر هزینه کرده است) و در مقایسه با ماه و یا سال پیش شرایط چگونه است؟

- در حال حاضر چند کارمند در سازمان مشغول به کار هستند؟

- حاشیه سود شرکت چقدر است؟

- رشد شرکت در ده سال گذشته چگونه بوده است؟

- کل سهم بازار شرکت چقدر است؟

- سود هر خرده فروشی برای شرکت چقدر است؟

این ها سوالاتی است که پاسخ به آن ها همواره بر عهده بخش حسابداری یک مجموعه می باشد.

حسابداری یکی از وظایف کلیدی یک کسب و کار است. حسابداری به فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، خلاصه، تجزیه و تحلیل و ارائه سوابق مالی، معاملات، سودآوری، صورت ها و وضعیت مالی یک سازمان اشاره دارد. این فرآیند ثبت تراکنش های مالی یک کسب و کار است.

حسابداری یک سازمان معمولاً توسط کارمندان خودش انجام می شود. صورت‌های مالی مورد استفاده در حسابداری خلاصه‌ای از تراکنش‌های مالی در یک دوره حسابداری است. حسابداری به شاخه‌های مختلفی از جمله حسابداری بهای تمام شده، حسابداری مالی، حسابداری مدیریت و غیره طبقه‌بندی می‌شود. گزارش‌های حسابداری به مدیریت کمک می‌کند تا تصمیمات تجاری آگاهانه بگیرد.

 

حسابرسی:

حسابرسی به بررسی صورت های مالی یا سوابق یک سازمان اشاره دارد. حسابرسی پس از تهیه نهایی حساب ها و صورت های مالی انجام می شود. این شامل انجام بازرسی و حسابرسی قانونی صورت های مالی است.
حسابرسی یک نظر بی طرفانه و منصفانه در مورد اینکه آیا سوابق و صورت های مالی بازتابی منصفانه و واقعی از وضعیت مالی واقعی سازمان ارائه می دهد. حسابرسان، معمولاً اشخاص یا نهادهای خارجی، فرآیند حسابرسی را طبق مفاد قوانین لازم الاجرا به نمایندگی از سرمایه گذاران یا سهامداران انجام می دهند.

حسابرسی دو دسته اصلی دارد، یعنی حسابرسی داخلی و خارجی. حسابرسی داخلی حسابرسی است که توسط یک حسابرس داخلی که عموماً کارمند سازمان است انجام می شود. حسابرسی خارجی توسط یک حسابرس خارجی که توسط سهامداران منصوب می شود انجام می شود.

به بیان ساده تر می توان گفت:

حسابرسی فعالیتی برای تأیید، بررسی و ارزیابی صورتهای مالی است. از آنجایی که صورت های مالی بر اساس سوابق حسابداری یک سازمان تهیه می شود، حسابرسی به تحلیل و بررسی سوابق حسابداری می پردازد و آن ها را پوشش می دهد.

این به تعیین اعتبار و قابلیت اطمینان اطلاعات حسابداری ارائه شده با استفاده از صورت های مالی کمک می کند.

می توان گفت حسابرسی بیشتر یک فعالیت پس از پاین حسابداری است. پس از تکمیل فرآیند حسابداری مالی برای یک سال معین، فرآیند حسابرسی می تواند آغاز شو و همانگونه که در بالاتر گفته شد حسابرسی به بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود.

 

 

شباهت های حسابرسی و حسابداری

اکثر فرآیندهای اساسی حسابداری و حسابرسی مشابه هستند. حسابداری و حسابرسی نیاز به آگاهی کامل از اصول و مبانی حسابداری دارد. معمولاً توسط افراد دارای مدرک حسابداری انجام می شود. آنها از تکنیک ها و روش های اساسی محاسبات، حسابداری و تجزیه و تحلیل برای جمع آوری گزارش ها و صورت های مالی استفاده می کنند.

معمولاً رویه ‌های فعالیت ‌های حسابداری و حسابرسی مانند رعایت مالیات مشابه است. آنها همچنین می توانند همان روش های حسابداری مانند نقدی یا تعهدی را داشته باشند. آنها تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که سوابق و صورت های مالی با دقت تهیه شده و انعکاس منصفانه ای از وضعیت مالی یک سازمان ارائه می دهند.

 


چرا به حسابرسی و حسابداری نیاز داریم؟

حسابداری به پیگیری تمام فعالیت های مالی یک کسب و کار، صرف نظر از اندازه سازمان کمک می کند. این به طور قابل اعتماد تمام جنبه های فعالیت های مالی در حال وقوع را ثبت می کند، که یک قطعه اطلاعات مهم برای مدیریت شرکت شما است.

زمانی که دفاتر یک کسب و کار یا سازمان مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری به روز نگه داشته می شوند، این امکان را برای صاحبان کسب و کار فراهم می کند تا عملکرد کسب و کار را بسنجند و همچنین مقایسه های همتا به همتا را انجام دهند. این یک جنبه مهم از ایجاد و حفظ اعتبار نزد رقبا و فروشندگان است.

حسابداری به شناسایی زمینه‌های کم‌عملکرد و مواردی که نیاز به اقدامات اصلاحی دارند کمک می‌کند. اطلاعات به دست آمده از حسابداری به برنامه ریزی پروژه بلند مدت کسب و کار نیز کمک می کند. موقعیت مالی کسب و کار کمک می کند تا مشخص شود که چه میزان اعتبار می تواند مجاز باشد و با چه نرخ هایی و غیره. سرمایه گذاران تصویر واضحی از ریسک و فرصتی که شرکت می تواند به آنها ارائه دهد، دریافت خواهند کرد. حفظ حساب‌ها در زمان پرداخت مالیات، ثبت اظهارنامه و مطالبه کسورات به شما کمک می‌کند.

حسابرسی ضروری است زیرا یک دید کلی بی طرفانه از تجارت ارائه می دهد. حسابرسی اغلب خطاهایی را شناسایی می کند که ممکن است در فرآیندهای تجاری وجود داشته باشد که از طریق آن صاحبان کسب و کار می توانند تغییراتی برای اصلاح آنها ایجاد کنند. شفافیت را نیز تضمین می کند.

حسابرسی خارجی به ایجاد اعتبار کسب و کار، بهبود روابط با تامین کنندگان یا مشتریان و همچنین بهبود وجه عمومی شرکت یا سازمان شما کمک می کند. فرایند فروش کسب و کار در آینده آسان می شود زیرا فرایند حسابرسی قبلاً انجام شده است. همچنین می تواند رتبه اعتباری کسب و کار را بهبود بخشد. بنابراین توجه سرمایه گذاران و بانک ها را به خود جلب می کند.

 


اهمیت حسابرسی در حسابداری چیست؟

حسابداری به عنوان یک رشته گسترده است و حوزه های تخصصی بسیاری را در چارچوب خود در بر می گیرد. حسابرسی یکی از این تخصص هاست. در حالی که حسابداری با ردیابی و ثبت تراکنش های مالی سروکار دارد، حسابرسی نقش تأیید صحت حساب ها را ایفا می کند. حسابرسی از بسیاری جهات یکپارچگی کل سیستم حسابداری یک شرکت را تعیین می کند. حسابرسی صورتهای مالی به صورت سالانه مهم است حتی اگر شما یک شرکت غیرانتفاعی یا عمومی باشید. این کار باعث می شود نگاه عمیق تری به کسب و کار خود بیاندازید. حتی زمانی که حسابرسی اجباری نیست، اجرای آن یک روش خوب است.

اهمیت حسابرسی به ویژه در صورت وجود خطا در حساب های شما دیده می شود. اگر حسابداری شما به روز یا منظم نبوده است، یک حسابرس می تواند کمک قابل توجهی در کشف این جزئیات داشته باشد. اگر جزئیات کشف شده حاکی از هرگونه تقلب یا تخلف باشد، به راحتی می تواند آن را شناسایی و با آن مقابله کنید. حتی در قلمرو ممیزی ها نیز حوزه فرعی دیگری وجود دارد که به مواردی می پردازد که در راستای فعالیت های مجرمانه قرار دارند.

انواع مختلفی از ممیزی وجود دارد که بسته به نیاز سازمان می توان از آنها استفاده کرد. حسابرسی مالی تعیین می کند که آیا صورت های مالی یک سازمان به طور دقیق نتایج عملیات مالی کسب و کار را نشان می دهد یا خیر. این اطمینان حاصل می کند که وضعیت مالی سازمان مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری است. حسابرسی انطباق بررسی می کند که آیا شرکت مطابق با قوانین و مقرراتی است که ممکن است بر صورت های مالی تأثیر با اهمیتی داشته باشد یا خیر.

ممیزی های اقتصادی و کارایی اندازه گیری می کنند که آیا یک کسب و کار به لحاظ اقتصادی و کارآمد منابع خود را مدیریت کرده است یا خیر. این منابع می تواند شامل کارکنان اموال منقول و غیر منقول و سایر موارد اینچنینی باشد. حسابرسی همچنین علل بروز هرگونه مشکل را مشخص می کند و بررسی می کند که آیا شرکت از قوانین و مقررات در این زمینه پیروی کرده است یا خیر. حسابرسی ها باید بر اساس استانداردهای تعیین شده توسط هیئت استانداردهای حسابرسی و با اطمینان انجام شود.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715