وظایف و مهارت های مدیر ارشد مالی



مدیر ارشد مالی کیست

این مقاله را به بررسی وظایف یک مدیر ارشد مالی و همچنین مهارت های کلیدی و تخصصی که هر مدیر ارشد مالی باید به آن تسلط داشته باشد پرداخته ایم.

مدیران ارشد مالی بر برنامه ریزی مالی نظارت می کنند، سیاست ها و شیوه های مالی را اجرا می کنند و در مورد فعالیت های مالی سازمانی به مدیران اجرایی گزارش می دهند.

تجربه و تحصیلات و همچنین دانش یک مدیر ارشد مالی را از سایر متخصصان مالی متمایز می کند. مدیران مالی به عنوان افرادی که هدایت مالی یک شرکت یا سازمان را توسعه می دهند و هدایت می کنند، دارای دانش حسابداری، اقتصاد و امور مالی هستند. مدیران مالی در اوایل کار خود احتمالاً در یک یا چند حوزه مالی کار کرده اند.

 


وظایف مدیر ارشد مالی

یک مدیر ارشد مالی فعالیت های مالی یک سازمان را مدیریت می کند. مدیران مالی بر پرسنل مالی و حسابداری یک شرکت نظارت می کنند و جریان نقدی را بررسی و نظارت می نمایند. آنها داده های مالی را تجزیه و تحلیل می کنند، نقاط قوت و ضعف را شناسایی می کنند و برنامه های مالی کوتاه مدت و بلند مدت را برای یک شرکت اجرا می کنند.

 


مدیران مالی همچنین در مورد فعالیت های مالی به کارکنان و نهادهای نظارتی گزارش می دهند. وظایف یک مدیر ارشد مالی همچنین شامل موارد زیر است:

 

تهیه صورت ‌های مالی:

 مدیران مالی بر تهیه بودجه، اسناد سرمایه‌گذاری و تهیه اظهارنامه ‌های مالیاتی نظارت می‌کنند. اظهارات دیگر تحت نظارت یک مدیر مالی شامل صورت ‌حساب درآمد، گزارش سهامداران و گزارش‌های نهاد های دولتی است.

 

مطالعه روند های بلند مدت اقتصادی:

یک مدیر ارشد مالی روندهای اقتصادی را برای شناسایی چالش ها و فرصت ها در بازار مشاهده می کند. آن‌ها با استفاده از داده‌های مالی به دنبال شاخص‌های اقتصادی می‌گردند و در صورت لزوم از طریق تعدیل قیمت و تغییر سیاست پاسخ می‌دهند.

 

تجزیه و تحلیل عملیات سازمانی:

با نگاه کردن به داده های مربوط به عملیات سازمانی، یک مدیر مالی از کارایی در شیوه های تجاری اطمینان حاصل می کند. آنها راه‌هایی را برای سازماندهی مجدد، حذف هزینه‌ها، کاهش تعدیل نیروها و کاهش پرسنل بر اساس یافته‌ها شناسایی می‌کنند.

 

نظارت بر هزینه‌ها و سود:

مدیران مالی مطمئن می‌شوند که پولی که از یک سازمان خارج می‌شود با سوابق مالی مطابقت دارد. آنها همچنین بر سود نظارت می کنند و درآمد و هزینه ها را با پیش بینی ها مقایسه می کنند. با استفاده از این داده ها، مدیران ارشد مالی پیش بینی ها و بودجه های مورد نیاز فعالیت های آینده را ایجاد و تنظیم می کنند.

 

رعایت مقررات سازمانی و دولتی:

یک مدیر مالی از قوانین و مقرراتی که در مورد فعالیت های مالی سازمانش اعمال می شود، آگاه است. آنها استانداردهای حسابداری، کدهای مالیاتی و سایر مقررات قابل اجرا را برای اطمینان از انطباق می دانند. مدیران مالی در مورد تغییرات در قوانین و مقررات با خبر می شوند.

 

 

مهارت های کلیدی تخصصی برای مدیران ارشد مالی

 

تحلیل داده ها

مدیران ارشد مالی داده های مالی را با استفاده از مدل های مالی، بررسی پایگاه داده و تحلیل های آماری ارزیابی می کنند. تجزیه و تحلیل داده ها در امور مالی شامل ارزیابی ریسک و دریافت گزارش های مالی است. مدیران مالی برای استفاده از نرم افزارهای مالی برای تجزیه و تحلیل داده ها به توانایی های فنی نیاز دارند.

 


اصول حسابداری

متخصصان حسابداری از اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) به عنوان استانداردهای اتخاذ شده توسط کمیسیون امنیت و مبادلات ایالات متحده استفاده می کنند. مدیران مالی از GAAP استفاده و به کار می برند و به دانش گسترده ای از محتوای آن نیاز دارند.

 


مدل سازی مالی

یک مدل مالی خلاصه ای از عملکرد مالی را ارائه می دهد. مدل های مالی شامل مدل های ادغام، مدل های ادغام و مدل های بودجه است. مدیران مالی از مدل‌هایی برای نمایش موقعیت‌های مالی در دنیای واقعی هنگام طراحی بودجه، تخصیص منابع و محاسبه هزینه‌ها استفاده می‌کنند.

 

مدیران ارشد مالی از دید فنی

مدیران مالی از نرم افزارهای کامپیوتری در تجزیه و تحلیل داده ها، گزارشگری مالی، حسابداری و ارتباطات تجاری استفاده می کنند. کاربردهای اضافی برای مهارت های فنی در امور مالی شامل پیش بینی، برآورد و حسابداری است.

 

 


مهارت های کلیدی غیر فنی برای مدیران ارشد مالی

 

ارتباط موثر با سایر کارکنان

مهارت های ارتباطی شامل نوشتن و بیان ایده ها با وضوح بالا و متفکرانه است. مدیران ارشد مالی با مدیران و کارمندان، و شرکت‌ها و آژانس‌های خارجی کار می‌کنند، که همه آن‌ها باید اطلاعات را به طور موثر به آنها منتقل کنند. ارتباطات غیرکلامی، هوش هیجانی، همدلی و اعتماد به نفس نیز به موفقیت در محل کار برای مدیران مالی کمک می کند.

 

تصمیم گیری

یک مدیر مالی به عنوان برترین حرفه مالی در یک شرکت یا سازمان، در مورد عملیات روزانه تصمیم گیری می کند. آن‌ها به اهداف کوتاه‌ مدت و بلند مدت نگاه می‌کنند و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند و تصمیم ‌هایی را اجرا می‌کنند که بر مردم و جریان ‌های درآمدی تأثیر می‌گذارد. تصمیم گیری شامل گوش دادن فعال، همکاری، توانایی های تحلیلی و مهارت های حل مسئله نیز می شود.

 

اخلاق کاری

مدیران مالی دارای قابلیت اطمینان، انضباط، فداکاری و بهره وری هستند که همگی برای پیشرفت در محل کار ضروری هستند. با اخلاق کاری که توسط این ویژگی ها، صداقت و حرفه ای بودن هدایت می شود، مدیران ارشد مالی موقعیت های خود را با زمان و کار سخت به دست می آورند.

 

کار گروهی

کار تیمی برای مدیران مالی شامل همکاری، گوش دادن، ارتباط و رهبری است. مدیران مالی با مدیران و کارمندان در سطوح مختلف در سازمان کار می کنند و اطلاعات را هماهنگ می کنند و نتایج را مدیریت می کنند. جنبه های دیگر کار تیمی شامل مدیریت چالش های پیش آمده، خلاقیت و مسئولیت پذیری است.

 

 

حوزه های تخصصی مدیر ارشد مالی

وظایف یک مدیر مالی دارای چندین زیر مجموعه است. مدیران مالی ممکن است در محیط های شرکتی کار کنند یا در سازمان های دولتی نقش داشته باشند. مدیر ارشد مالی همچنین ممکن است وظایف را به افراد متخصص دیگری محول کرده و بر تخصص در نظارت مالی و رهبری تمرکز کند.

 

چگونه یک مدیر ارشد مالی شویم

مدیران ارشد مالی حداقل به مدرک لیسانس در امور مالی، اقتصاد، حسابداری یا رشته های مشابه نیاز دارند. در گذشته بسیاری از شرکت ها مدیران ارشد مالی با مدرک تحصیلات تکمیلی را ترجیح می دادند. گواهی ‌های اضافی در جنبه‌  های مالی مانند حسابداری عمومی و برنامه‌ریزی مالی نیز به هموار کردن راه برای یک موقعیت مدیر ارشد مالی کمک می‌کرد. اما با گذشت زمان کفه ترازو به سمت تجربه و مهارت بیشتر چرخیده و فارغ از مدرک تحصیلی به مهارت و توانایی و سابقه موفق اجرایی آن فرد برای استخدام اهمیت بیشتری داده می شود.

داشتن تجربه به نفع افرادی است که می خواهند مدیر ارشد مالی شوند. مدیران مالی آینده با تجربه در بخش های مالی و تجاری متعدد، خود را به عنوان رهبران آگاه در یک سازمان معرفی می کنند.

 

قرار گرفتن در جایگاه شغلی مدیر ارشد مالی  به معنای بر عهده گرفتن مسئولیت مالی یک شرکت یا سازمان است. این یک کار هیئت مدیره آینده نگر، سریع و با درآمد خوب است. مدیران مالی صنایع مختلف را در بر می گیرند و تبدیل شدن به یکی از آنها تعهدی عظیم برای یک کسب و کار است.

استخدام مدیر ارشد مالی مناسب برای یک شرکت یک تصمیم استراتژیک است. مطمئناً برای تبدیل شدن به یک مدیر مالی به یک پیشینه حسابداری و مدرک نیاز دارید. اما مدیران مالی امروز نیز کل مسیر مالی یک سازمان را هدایت می کنند. آنها اساساً مسئول موفقیت مالی کلی یک شرکت هستند.
 اهداف مالی را مدیریت کنید

اول از همه باید بدانید که وظایف اصلی یک مدیر ارشد مالی مدیریت کردن اهداف مالی است. همه کسب و کارهای موفق دارای اهداف مالی هستند. وظیفه مدیر ارشد مالی ایجاد تعادل بین کسب بهترین سود و در عین حال کاهش ریسک و ضرر است. بسته به شرکت ممکن است شما هزینه های تولید را محدود کرده و فروش را افزایش دهید. صرف نظر از اهداف مالی خاص، مدیر مالی مسئول مدیریت این اهداف است.

اهداف مالی برای هر شرکت متفاوت است. برای مثال، مدیر مالی یک شرکت اسباب ‌بازی ممکن است اهدافی مانند محدود کردن قیمت مواد یا افزایش فروش در هر فصل داشته باشد. کسب و کارهای بزرگتر ممکن است شامل اهدافی مانند گسترش خدمات به بازارهای خارج از کشور باشد. هر هدفی که شرکت را به سود آوری بیشتر نزدیک کند به مدیر عامل مجموعه ارائه می شود.
مدیر مالی به طور سنتی بخش های مالی یا حسابداری را رهبری می کند. انتظار داشته باشید که در مورد برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل یا تأثیرات مالی هر حوزه ای که به متخصص نیاز دارد، بررسی کنید. تمام این فعالیت ها تحت رهبری یک مدیر ارشد مالی انجام می شود.

در حالی که مهارت های مالی برای مدیران ارشد مالی بسیار مهم است، مهارت های رهبری اساسی نیز برای پیشرفت در این موقعیت ضروری است. شرکای تجاری مؤثر مشاوره می دهند. مدیران مالی به همیشه باید کاملا منطقی عمل می کنند. رهبری بهترین تیم مالی نیز تنها با وجود یک مدیر ارشد مالی خوب به نتیجه مثبت ختم می شود.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715