حسابداری هزینه و اهداف آن



حسابداری هزینه چیست

در این مقاله به حسابداری هزینه، گزارش ها و تجزیه تحلیل ها و همچنینی انواع هزینه ها در حسابداری هزینه پرداخته ایم.

حسابداری هزینه، گزارش و تجزیه و تحلیل ساختار هزینه یک شرکت است. حسابداری هزینه یک فرآیند تخصیص هزینه ها به اهداف جهت هزینه است که معمولا شامل محصولات، خدمات و هر فعالیت دیگری است که شرکت را درگیر می کند.

حسابداری هزینه مفید است زیرا می تواند تشخیص دهد که یک شرکت پول خود را کجا خرج می کند، چقدر به دست می آورد، و کجا پول از دست می رود. حسابداری هزینه با هدف گزارش، تجزیه و تحلیل، و منجر به بهبود کنترل های هزینه داخلی و کارایی می شود. به طور خلاصه، حسابداری هزینه یک سیستم تحلیل عملیاتی برای مدیریت است.

حسابداری هزینه یک روش تجاری است که در آن هزینه های شرکت را که برای هر فرآیند، خدمات، محصول یا هر چیز دیگری در سازمان صرف می شود. این امر به سازمان در کنترل هزینه و تصمیم گیری استراتژیک برای بهبود کارایی هزینه کمک می کند. چنین صورت های مالی و دفتری اطلاعات بهای تمام شده خود را به مدیریت نشان می دهد. مدیریت این ایده را دریافت می کند که کجا باید هزینه را کنترل کند و کجا باید بیشتر افزایش یابد، که به ایجاد چشم انداز و برنامه آینده کمک می کند. انواع مختلفی از حسابداری بهای تمام شده مانند هزینه یابی نهایی، هزینه یابی بر مبنای فعالیت، حسابداری بهای تمام شده استاندارد وجود دارد.

این فرآیندی است که از طریق آن هزینه های کالا و خدمات را تعیین می کنیم. این شامل ثبت، طبقه بندی، تخصیص مخارج مختلف و ایجاد صورت های مالی است. این داده ها معمولاً در حسابداری مالی استفاده می شود. این موارد به ما کمک می کند تا هزینه های کالاهای مختلف را محاسبه کنیم. همچنین شامل ارائه مناسب این داده ها به منظور کنترل هزینه و راهنمایی مدیریت است. همچنین به هزینه هر واحد، کار، فرآیند، سفارش، خدمات و غیره می پردازد، هر کدام که قابل اجرا باشد و شامل هزینه تولید، هزینه فروش و هزینه توزیع می شود.

 

ویژگی های حسابداری بهای تمام شده یا حسابداری هزینه

- زیر شاخه ای در حسابداری است. این فرآیند حسابداری هزینه ها است.
- داده هایی را برای تصمیم گیری و بودجه ریزی برای آینده در اختیار مدیریت قرار می دهد
- به تعیین هزینه ها و بودجه های استاندارد معین کمک می کند.
- داده های هزینه را ارائه می دهد که به تثبیت قیمت کالاها و خدمات کمک می کند
- همچنین یک ابزار عالی برای تشخیص کارایی یک واحد یا یک فرآیند است. می توانید به کمک حسابداری هزینه دلایل اتلاف وقت و هزینه را به راحتی کشف نمایید.

 


درک درستی از حسابداری هزینه

 

اگرچه حسابداری هزینه معمولا به عنوان یک روش هزینه یابی شناخته می شود، دامنه حسابداری هزینه بسیار وسیع تر از هزینه صرف است. حسابداری هزینه دارای عناصری از دفترداری سنتی، توسعه سیستم، ایجاد اطلاعات قابل اندازه گیری و تحلیل ورودی است.

روش های مدرن حسابداری هزینه برای اولین بار در صنایع تولیدی پدیدار شدند، اگرچه مزایای آن به گسترش سریع آن به سایر بخش ها کمک کرد. برای بسیاری از شرکت ها، حسابداری هزینه به ایجاد و اندازه گیری استراتژی کسب  و کار به شیوه ای ساده تر کمک می کند. شرکت هایی که به دنبال گسترش خط تولید خود هستند، باید ساختار هزینه را درک کنند. حسابداری هزینه به مدیریت کمک می کند تا برای هزینه های سرمایه ای آینده، که خریده های بزرگ کارخانه و تجهیزات هستند، برنامه ریزی کند.

 


انواع هزینه ها در حسابداری هزینه

 

اگرچه انواع مختلفی از هزینه ها وجود دارد که کسب و کارها می توانند بسته به صنعت خود متحمل شوند، در زیر تعدادی از رایج ترین هزینه های درگیر در حسابداری هزینه آورده شده است.

 


هزینه های مستقیم

 

هزینه مستقیم هزینه ای است که مستقیما با تولید یک محصول در ارتباط است و معمولا شامل هزینه های مستقیم مواد، نیروی کار و توزیع است.

 


هزینه های غیرمستقیم

 

هزینه های غیرمستقیم نمی توانند مستقیما به تولید یک محصول مرتبط باشند و ممکن است شامل برق یک کارخانه باشند.

 


هزینه های متغیر

 

هزینه هایی که با حجم تولید افزایش یا کاهش می یابند معمولا به عنوان هزینه های متغیر طبقه بندی می شوند. هزینه های متغیر نسبت به سطوح تولید تغییر می کند. آنها به طور مستقیم متناسب هستند. با این حال، هزینه متغیر برای هر واحد یکسان است.

 


هزینه های ثابت

 

هزینه های ثابت هزینه هایی هستند که برای اداره شرکت وجود دارند و با حجم فروش و تولید نوسان نمی کنند. هزینه های ثابت با سطوح تولید ارتباطی ندارد. همانطور که از نام آن پیداست، این هزینه ها صرف نظر از مقدار تولید ثابت باقی می مانند.

 


هزینه های عملیاتی

 

هزینه های عملیاتی هزینه های اجرای عملیات روزانه شرکت هستند اما هزینه های عملیاتی معمولا به محصول در حال تولید بر نمی گردد و می تواند ثابت یا متغیر باشد.

 


تفاوت حسابداری هزینه با حسابداری مالی

 

سیستم های حسابداری مالی و حسابداری هزینه می توانند براساس مخاطبان هدف خود متمایز شوند. حسابداری مالی برای کمک به کسانی طراحی شده است که به اطلاعات داخلی کسب وکار دسترسی ندارند، مانند سهامداران، وام دهندگان، و قانون گذاران. به عنوان مثال، سرمایه گذاران خرده فروشی که صورت های مالی را تجزیه و تحلیل می کنند از حسابداری مالی یک شرکت سود می برند.

همچنین، حسابداری هزینه برای کسانی است که در داخل سازمان هستند و مسئول تصمیم گیری های مهم هستند. هیچ الزام قانونی برای حسابداری هزینه مانند حسابداری مالی برای شرکت های سهامی عام وجود ندارد.

حسابداری هزینه متمایز و جدا از حسابداری مالی عمومی است، که توسط اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی (GAAP) تنظیم می شود و برای ایجاد صورت های مالی حیاتی است.

حسابداری هزینه مفید است زیرا به مدیریت اجرایی شرکت ها اجازه می دهد تا چگونگی استفاده موثرتر از منابع خود را با ردیابی و اندازه گیری آن ها و مطالعه اثرات آن ها درک کنند.

 


اهداف حسابداری هزینه چیست؟

 

اغلب، ساده ترین و مهم ترین هدف حسابداری هزینه، تعیین قیمت فروش است. به عنوان مثال، یک کسب وکار که ساندویچ می فروشد، باید هزینه نان، کاهو، گوشت ساندویچ، سس و سایر مواد اولیه را شناسایی کند. در غیر این صورت، محاسبه میزان هزینه برای یک ساندویچ دشوار خواهد بود.

حسابداری هزینه همچنین برای کمک به کنترل های هزینه استفاده می شود. شرکت ها می خواهند قادر به صرف هزینه کم تر برای ورودی های خود و هزینه بیشتر برای خروجی های خود باشند. حسابداری هزینه می تواند برای شناسایی ناکارآمدی ها و اعمال پیشرفت های لازم مورد نیاز برای کنترل هزینه ها مورد استفاده قرار گیرد. این کنترل ها می توانند شامل کنترل های بودجه ای، هزینه یابی استاندارد و مدیریت موجودی باشند.

حسابداری هزینه می تواند به هزینه های داخلی مانند قیمت های انتقال برای شرکت هایی که کالاها و خدمات را بین بخش ها و شرکت های تابعه انتقال می دهند، کمک کند. به عنوان مثال، یک شرکت مادر در خارج از کشور ممکن است تامین کننده شرکت تابعه ایرانی خود باشد، به این معنی که شرکت ایرانی توسط شرکت مادر مستقر در خارج از کشور برای هر گونه خرید مواد شارژ خواهد شد.

حسابداری هزینه می تواند به آماده سازی صورت های مالی مورد نیاز کمک کند، حوزه ای که در غیر این صورت برای حسابداری مالی رزرو شده است. قیمت ها و اطلاعات توسعه یافته و مطالعه شده از طریق حسابداری هزینه احتمالا جمع آوری اطلاعات برای اهداف حسابداری مالی را آسان تر می کند. به عنوان مثال، هزینه های مواد خام و قیمت های موجودی بین هر دو روش حسابداری به اشتراک گذاشته می شوند.

کارآفرینان و مدیران کسب وکار قبل از تصمیم گیری در مورد تخصیص هزینه به اطلاعات قابل اجرا تکیه می کنند. حسابداری هزینه تصمیم گیری را تسهیل می کند زیرا می تواند متناسب با نیازهای خاص هر شرکت یا سازمان جداگانه باشد. این متفاوت از حسابداری مالی است که در آن GAAP و استانداردهای بین المللی گزارش مالی روش و ارائه را تنظیم می کنند.

 

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715