نرخ رشد بازار و عوامل تاثر گذار بر آن



نرخ رشد بازار و عوامل تاثیر گذار بر آن چیست

این مقاله در مورد نرخ رشد بازار و همچنین بررسی و تشریح عواملی که بر روی نرخ رشد بازار تاثیر گذار هستند می باشد.

نرخ رشد بازار مبتنی بر چند عامل است و در طول یک شب این اتفاق نمی افتد که صاحبان کسب وکار انتظار آن را داشته باشند. برخی استراتژی های رشد بازار باید با رعایت دقیق برخی بایدها و نبایدها باشد. اما مهم تر از همه اینکه شما باید بتوانید هر چند وقت یک بار محاسبات رشد بازار را انجام دهید تا بتوانید فرآیند پیشرفت خود را زیر نظر بگیرید. این کار بدون آگاهی از نرخ ها تقریبا غیرممکن است. با همراه باشید تا انتهای این مطلب دیگر مثل قبل چیزی برای شما مبهم و غیر قابل باور نخواهد بود. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که در این مقاله چیزی به نام انواع رشد بازار و یا عنوان هایی با این مضمون وجود ندارد، بلکه به بررسی عواملی می پردازیم که واقعا بر رشد بازار تاثیر می گذارند.

دانستن این عوامل به شما کمک می کند استراتژی های بازار را آنگونه که برایتان ایده آل تر است خودتان طراحی کنید. اغلب اوقات برای یک کسب وکار یا شرکت تلاش برای دنبال کردن یک استراتژی خاص طراحی شده برای یک کسب و کار دیگر حتی اگر آن ها در یک جایگاه باشند، واقعا سختع و پیچیده است. اگرچه برخی استراتژی های عمومی رشد بازار وجود دارد که میتوان برای اکثر کسب و کار ها به کار برد، اما هنوز هم باید در برخی موارد آن استراتژی ها را اصلاح کنید.

 

نرخ رشد بازار چیست؟

این امر به عنوان افزایش تقاضای بازار برای یک محصول یا خدمات مشخص می شود. به طور معمول، این رشد در طول دوره توسعه شرکت رخ می دهد. هدف شرکت ها بهبود جذابیت محصول با ارتقای ویژگی ها و گاهی ارائه قیمت های رقابتی برای افزایش فروش است.
اگر یک محصول در بازار با قیمت مشخصی پذیرفته شود، بازار می تواند به شیوه ای مثبت گسترش یابد. بنابراین، اگر مصرف کنندگان این نقطه قیمت را بپذیرند یا محصول را بپذیرند، تقاضای مصرف کننده افزایش می یابد؛ اگر محصول را نپذیرند، تقاضا کاهش می یابد و رشد آن نیز افزایش می یابد. به عبارت دیگر، تقاضا برای یک محصول مستقیما متناسب با رشد آن است.

 

 درک یک مفهوم برای نرخ رشد بازار

اغلب اوقات، هنگامی که قیمت یک کالا افزایش می یابد، تعداد مصرف کننده کاهش می یابد. با کاهش قیمت یک کالای با ارزش بالا، تعداد مشتریان افزایش می یابد. در نتیجه، می توان نتیجه گرفت که تعداد مشتریان با قیمت کالای خوب یا خدمات رابطه معکوس دارد. هرچه قیمت کم تر باشد، مشتریان بیشتری وجود دارند، و بالعکس.

عوامل متعددی بر رشد بازار تاثیر می گذارند، از جمله تقاضای محصول و عرضه، ماهیت بازار و رقبا و مواردی از این قبیل. این عناصر تاثیر مستقیمی بر رشد کسب وکار دارند.

 

شاخص های رشد بازار

عوامل زیر برخی از نکات مهمی هستند که نباید در تلاش برای ایجاد یک استراتژی قابل اعتماد برای نرخ رشد بازار به آن ها بی توجهی کنید.

 

تقاضا

میل به یک محصول یا خدمات توسط مصرف کننده در بازار به عنوان تقاضا شناخته می شود و تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله قیمت محصول، شرایط بازار، کالاهای رقیب و الگوهای بازار است. با افزایش تقاضا برای یک کالا، بازار رشد می کند.

 

عرضه

وقتی عرضه افزایش می یابد، قیمت کالا کاهش می یابد؛ اما وقتی عرضه کاهش می یابد، قیمت همان کالا به طور چشمگیری افزایش می یابد. از آنجا که مصرف کنندگان باید قیمت های بالاتری برای همان کالا بپردازند، با افزایش قیمت محصول، رشد تقاضا افزایش می یابد.

رشد عرضه، تاثیر متفاوتی بر رشد بازار دارد. اگر قیمت کالا همچنان کاهش یابد یا اگر مصرف کنندگان کالاهای جایگزین را کشف کنند، ممکن است رشد تقاضای منفی وجود داشته باشد.

 

قیمت گذاری بالاتر از استاندارد

اگر یک کالا با قیمت بالاتر قیمت گذاری شود، قیمت گذاری استاندارد می تواند تغییر کند. ممکن است تغییراتی در محصول وجود داشته باشد، یا فقط این نسخه گران تر از همان محصول باشد. قیمت گذاری بالاتر از استاندارد یک مزیت ثانویه دارد که آن را از سایر گزینه ها جدا می کند. برای مثال در بخش هوانوردی، قیمت یک صندلی پرواز بسته به موقعیت متفاوت است. یک صندلی در همان پرواز می تواند دو ملیون تومان یا چهار ملیون تومان قیمت داشته باشد.

با افزایش تقاضا برای کالاها یا خدمات با قیمت مناسب، رشد بازار تسریع خواهد شد. ویژگی های برتری که یه عنوان مثال در همان پرواز آن صندلی گران تر داراست می تواند شامل: جای بیشتر یا صندلی بهتر و ویژگی هایی از این قبیل باشد و همین ویژگی ها می توانند تفاوت قیمتی دوبرابری را ایجاد کنند. رشد بازار با افزایش تقاضا برای کالاها یا خدمات با قیمت ویژه تسریع خواهد شد.

 

عملکرد

قیمت فروش بالاتر برای محصولی ممکن است که عملکرد بهتری دارد. قیمت فروش تاثیر مثبتی بر رشد بازار خواهد داشت. ممکن است توضیحات مختلفی برای نتایج بالا وجود داشته باشد، اما حقیقت این است که تاثیر مثبتی بر رشد بازار دارد. به عنوان مثال، مدل های مختلف تلفن های همراه ویژگی ها و تغییرات متفاوتی دارند و قیمت تمام تغییرات براساس نتایج است.

جدیدترین مدل ها باعث افزایش فروش این شرکت و در نتیجه رشد بازار خواهند شد.

به عنوان مثال هنگامی که صحبت از گوشی های آیفون ساخت کمپانی اپل می شود، جدیدترین مدل همیشه گران ترین خواهد بود، در حالی که نسخه های قدیمی تر ارزان تر خواهند بود. جدیدترین مدل ها باعث افزایش فروش این شرکت و در نتیجه رشد بازار خواهند شد. هر چند که با آن قیمت خرید چنین گوشی هایی به صرفه نخواهد بود.

 

تورم

یکی از مهم ترین تاثیرات بر رشد بازار تورم است. بازاری که با نرخ مشخصی مانند پنج درصد در حال افزایش است، ذاتا از نظر فروش محصول رشد نمی کند. این امر تاثیر قابل توجهی بر رشد بازار خواهد داشت.

تورم نتیجه عوامل نامطلوب است، و اغلب تاثیر منفی بر رشد بازار برای اکثر کالاها یا خدمات دارد. تورم یک عامل مشترک است که هر محصول باید در نقطه ای با آن مقابله کند تا رشد بازار حفظ شود.

 

جمعیت شناسی

برای کالاها یا خدمات مختلف، بازار هدف از نظر اندازه متفاوت است. تقاضای مصرف کننده می تواند بسته به سن جمعیت متفاوت باشد. به عنوان مثال، جمعیت جوانی را در نظر بگیرید که تقاضای بالایی برای محصولات جدید مانند مدل های جدید تلفن همراه، یا نوع خاصی از پوشاک و یا آخرین گرایش های مد دارند.

 

این نکته را دوباره خدمت شما خواننده های محترم یاد آور می شویم که اصطلاح انواع رشد بازار وجود ندارد. به عبارت دیگر، در واقع هیچ نوع رشدی در بازار وجود ندارد، حتی اگر بیشتر افراد اغلب انرژی خود را به جستجوی این اصطلاح اختصاص دهند. به جای آن ما شاخص یا شاخص‌های رشد بازار را داریم که در بالا ذکر شده است و برخی از افراد معمولاً انواع را اشتباه می‌گیرند.

 

نرخ رشد بازار چقدر است؟

افزایش درآمد یا سهم بازار یک پایگاه مصرف کننده معین در یک دوره زمانی معین به عنوان نرخ رشد بازار نامیده می شود. هنگامی که یک شرکت تجزیه و تحلیل بازار انجام می دهد، باید همیشه به نرخ رشد بازار اشاره کند و به محاسبات کمک کند. نرخ رشد درآمد با نرخ رشد بازار مقایسه می شود، که آن را به یک جزء حیاتی از کسب و کار هر شرکت و سازمانی تبدیل می کند.

با توجه به مولفه های اقتصادی هنگامی که محاسبات نرخ رشد درآمد بیشتر یا برابر با رشد بازار را نشان می‌دهد عملکرد خوبی دارد. در چنین سناریویی، کسب و کار در وضعیت خوبی قرار دارد و در حال گسترش است. با این حال، وقتی شرکت خوب کار نمی کند، رشد درآمد کمتر از نرخ رشد بازار است. در این شرایط، مدیر آن کسب و کار باید علل بالقوه را بررسی کند.

 

اهمیت

برای به دست آوردن تجزیه و تحلیل بهتر از یک محصول، نرخ رشد مصرف کننده را می توان با عوامل دیگری مانند جمعیت شناسی و فروش سایر کالاها ترکیب کرد. نرخ رشد کسب و کار در درجه اول توسط چرخه عمر محصول تعیین می شود. رشد بازار زمانی بیشتر می شود که محصول در مرحله راه اندازی یا رشد باشد. از سوی دیگر، نرخ رشد در نقطه عطف کاهش می‌یابد. برای حفظ سود بیشتر محصول، مدیران باید تصمیمات عاقلانه بگیرند.

 

استراتژی های رشد بازار

برای شروع، ضروری است بدانید که استراتژی‌های عمومی اغلب برای نتایج بهتر، به‌ویژه برای رشد موفق بازار، نیاز به اصلاح دارند. علاوه بر این، برای یافتن موردی که بی‌نقص کار می‌کند، به آزمایش ‌ها و خطا های زیادی نیاز دارد. بنابراین، هر کدام را که در لیست استراتژی‌های رشد بازار برای سازمان خود تصمیم گرفتید دنبال آن بروید، با بررسی های دقیق و اصولی، مطمئن شوید که کار درست را انجام دهید. 

تمام این عوامل تاثیرات بسیار زیادی بر روی نرخ رشد بازار خواهند داشت.

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715