تعریف و مفهوم حسابداری چیست؟



تعریف و مفهوم حسابداری

در این مقاله قصد داریم تا تعاریف و مفاهیم و معانی مختلف حسابداری را برای شما شرح دهیم شما را با پایه ترین مفهوم های حسابداری آشنا نماییم.

 

حسابداری کار یا فرآیند نگهداری سوابق مالی است. ثبت، گزارش و تجزیه و تحلیل سیستماتیک فعالیت های مالی (معاملات) یک شخص، شرکت یا سازمان است. در حوزه کسب و کار ها، حسابداری به شرکت ها اجازه می دهد تا عملکرد مالی خود را تجزیه و تحلیل کنند.

به زبان ساده تر حسابداری عبارت است از ثبت تراکنش های مالی همراه با ذخیره، مرتب سازی، بازیابی، خلاصه سازی و ارائه نتایج در گزارش ها و تحلیل های مختلف. حسابداری همچنین یک رشته تحصیلی و حرفه ای است که برای انجام آن وظایف مشخصی اختصاص داده شده است. علاوه بر این، حسابداری به مشاغل اجازه می دهد تا نتایج و عملکرد خود را در مورد سود، زیان، بهره وری، روند فروش، هزینه ها و غیره بررسی کنند.

حسابداری یک علم اطلاعاتی است که ما از آن برای جمع آوری، طبقه بندی و کاوش اطلاعات مالی استفاده می کنیم. نه تنها شرکت ها، بلکه افراد، موسسات خیریه و بسیاری از نهاد های دیگر نیز با حسابداری آشنا هستند و باید برای فعالیت های خود از حسابداری استفاده نمایند. در شرکت ها و سایر سازمان ها حسابداری به عنوان ابزاری برای تعیین ثبات مالی مفید است.

بر اساس اصول و قواعد مالی، حسابداری عبارت است از عمل و مجموعه دانشی که در درجه اول به روش های ثبت معاملات، نگهداری سوابق مالی، انجام حسابرسی های داخلی، گزارش و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی به مدیریت، و مشاوره در مورد مسائل مالیاتی مربوط می شود. این یک فرآیند سیستماتیک شناسایی، ثبت، اندازه‌گیری، طبقه‌بندی، راستی‌آزمایی، خلاصه‌سازی، تفسیر و انتقال اطلاعات مالی است.
در حسابداری، ما در دفاتر مالی خود کلیه تراکنش های مالی یک شرکت را ثبت می کنیم. 

بخش دیگری از حسابداری بر ارائه اطلاعات مورد نیاز مدیریت یک شرکت برای حفظ سلامت مالی کسب و کار متمرکز است. اگرچه برخی از اطلاعات از تراکنش‌های ثبت‌شده به دست می‌آیند، بسیاری از تحلیل‌ها و گزارش‌ها شامل مقادیر تخمینی و پیش‌بینی‌شده بر اساس مفروضات مختلف است. به طور کلی، این اطلاعات بین افراد خارج از مدیریت شرکت توزیع نمی شود. چند نمونه از این اطلاعات عبارتند از بودجه، استانداردهای کنترل عملیات، و تخمین قیمت‌های فروش هنگام ذکر قیمت برای کار جدید.

حسابداری را می توان به عنوان هنر ثبت کردن، خلاصه‌ سازی، گزارش و بررسی تراکنش های مالی تعریف کرد. حسابداری معمولاً صورت های مالی تولید می کند که منابع اقتصادی تحت کنترل مدیریت اصلی سازمان یا شرکت را به صورت مالی نشان می دهد. حسابداری معمولاً به عنوان فرآیند نظارت بر امور مالی یک کسب و کار با ثبت حساب های پرداختنی، حساب های دریافتنی و سایر معاملات مالی یک سازمان یا شرکت در نظر گرفته می شود.

به عبارت دیگر حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که جریان نقدینگی و امور مالی فعالیت ‌های تجاری را اندازه‌گیری می‌کند، گزارشات مالی و مدیریتی را تولید می‌کند و گزارش‌ها را به مدیریت ارسال می‌کند. محصول کلیدی این سیستم اطلاعاتی مجموعه ای از صورت های مالی است. اسنادی که اطلاعات مالی یک واحد تجاری را به مدیریت گزارش می کند. این گزارش ‌ها نشان می‌دهند که یک سازمان در مورد سود و زیان چقدر خوب و یا بد عمل می‌کند و از نظر مالی در کجا قرار دارد.
تمرکز اصلی حسابداری روش حسابداری دو طرفه است. این امر مستلزم ایجاد حداقل ثبت دو ورودی برای هر تراکنش است: یک بدهی در یک حساب و یک اعتبار در حساب دیگر. این تکنیک به جلوگیری از خطا ها کمک می کند زیرا مجموع بدهی ها باید با مجموع اعتبارات برابر باشد. سه صورت مالی اصلی که توسط حسابداری ایجاد می شود عبارتند از صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد. حسابداری آداب و روش های خاص خودش را دارد. واژه ها و معانی خاصی که در حسابداری یافت می شود، گاهی اوقات ممکن است در استفاده رایج ورزمره نیز وجود داشتع باشد. اغلب، اشکال استفاده رایج از این کلمات در مقایسه با آنچه در حسابداری استفاده می شود، معنای متفاوتی دارند.

 

تعاریف حسابداری

انجمن حسابداری آمریکا حسابداری را به عنوان «فرایند شناسایی، اندازه‌گیری و انتقال اطلاعات اقتصادی برای شناخت دقیق شرایط مالی و قضاوت کردن با مدارک محکم و تصمیم‌ های آگاهانه توسط استفاده‌ کنندگان از اطلاعات» تعریف می‌کند.

حسابداری روشی سازمان یافته برای شناسایی، ثبت، محاسبه، طبقه بندی، اعتبارسنجی، خلاصه‌ سازی، تفسیر و انتقال اطلاعات مالی است. سود و زیان را برای یک بازه زمانی مشخص و همچنین ارزش و ویژگی دارایی ‌های شرکت، تعهدات مالی و حقوق صاحبان سهام را مشخص می‌کند.

برخی از وظایف حسابداران در زیر برای آشنایی بیشتر شما عزیزان آورده شده است:

مشاوره در مورد سیستم های حسابداری

برنامه ریزی، مشاوره و گزارش مالیات بر درآمد

حسابرسی صورتهای مالی شرکت ها و سایر سازمان ها

ارائه مشاوره عمومی تجاری

برنامه ریزی مالی برای افراد

 

 

معنا و مفهومی که حسابداری به ما می رساند

 

حسابداری زبانی است که از آن برای انتقال داستان شرکت خود به مردم استفاده می کنید. به طور معمول، گویش داستان بسته به اینکه آنها از عوامل داخلی باشند، خارجی یا مقامات مالیاتی متفاوت است.

به عنوان مثال، رایج ترین حسابداری برای افراد خارجی GAAP (اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی) نام دارد. از سوی دیگر، مقامات مالیاتی جور دیگری داستان حسابداری شما را می شنوند.

بخشی از حسابداری بر ارائه اطلاعات مالی در قالب صورت های مالی همه منظوره (ترازنامه، صورت سود و زیان و غیره) متمرکز است که بین افراد خارج از شرکت توزیع می شود. این گزارش های خارجی باید مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری که اغلب به عنوان GAAP نامیده می شوند، تهیه شوند.

حسابداران مسئول تعیین ثروت و سود کلی یک سازمان هستند. آنها همچنین می توانند نقدینگی آن را تعیین کنند. در واقع، حسابداران احتمالاً بیش از هر کس دیگری در مورد عملکرد یک شرکت می دانند. هنگامی که نیاز به دانستن سلامت مالی یک شرکت دارید، احتمالاً باید از یک حسابدار بپرسید. 

 

 

حسابداری برای تصمیم گیری بسیار مهم است

 

بدون حسابداری، امکان تصمیم گیری کوتاه مدت و بلند مدت برای کسب و کارها عملا غیر ممکن خواهد بود. ما بیشتر تصمیمات تجاری خود را پس از استفاده از این نوع داده ها می گیریم. ما تصمیم می‌گیریم پس از بررسی حساب ‌های شرکت، چقدر برای بازاریابی، تحقیق و توسعه، و سرمایه‌گذاری مجدد سود هزینه کنیم.

طبق گفته کالج بازرگانی ساندرز موسسه فناوری روچستر در نیویورک:

«حسابداری یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین حرفه‌های دنیاست و حسابداران را می‌توان در هر صنعتی از سرگرمی گرفته تا پزشکی یافت. این یکی از ضروری ترین شبکه های کاری روی کره زمین است.»

ما گاهی از حسابداری به عنوان "زبان کسب و کار" یاد می کنیم. این حسابداری نتایج فعالیت های اقتصادی یک شرکت را اندازه گیری می کند. حسابداران این داده ها را به طیف وسیعی از کاربران از جمله مدیریت شرکت، سهامداران و طلبکاران منتقل می کنند. آنها همچنین داده ها را به تنظیم کننده ها منتقل می کنند.
علاوه بر این، سرمایه گذاران هرگز بدون بررسی حساب های یک شرکت، به خرید هام آن شرکت و یا سرمایه گذاری در آن شرکت اقدام نمی کنند.

 

 

ریشه شناسی کلمه حسابداری ( accounting )

 

کلمه حسابداری ( accounting ) از اسم حساب ( account ) گرفته شده است. و از زبان فرانسوی قدیم ( acont ) به معنای "حساب، حساب یا پرداخت پایانی" گرفته شده است. کلمه حساب ( account ) از اصطلاح فرانسوی قدیمی از کلمه لاتین ( computus ) به معنای محاسبه آمده است.

 

 

تاریخچه ای کوتاه از حسابداری

 

حسابداری هزاران سال است که وجود داشته است. در واقع می توان رد پای آن را در تمدن های باستانی قدیمی پیدا کرد. از چندین هزار سال قبل در بین النهرین، ایران، مصر و..... تا قرون وسطی در اروپا و بعد از آن.
مورخان اقتصادی می گویند شواهدی وجود دارد که تقریباً پنج هزار سال پیش در بین النهرین باستان وجود داشته است. بسیاری می گویند که احتمالاً حسابداری در کنار توانایی ما برای نوشتن کلمات، شمارش اعداد و شروع استفاده از پول توسعه یافته است.

شواهدی وجود دارد که حسابداری اولیه در ایران باستان وجود داشته است، در حالی که به نظر می رسد مصریان باستان سیستم حسابرسی اولیه داشته اند. در واقع، حتی بابلی ها، چهار هزار سال پیش، یک سیستم حسابرسی اولیه داشتند. امپراتور روم آگوستوس در طول زندگی خود به اطلاعات مالی دقیق دسترسی داشت. او از 27 قبل از میلاد تا 14 بعد از میلاد حکومت کرد.

اروپای قرون وسطی شاهد ظهور حسابداری دوطرفه بود. در این دوره حسابداری به دو دسته مدیریت و حسابداری مالی تقسیم شد. در واقع این دو نوع حسابداری با توسعه شرکت های سهامی همزمان شد.

انگلستان ظهور حسابداران را به عنوان یک حرفه سازمان یافته در قرن نوزدهم دید. نهادهای حرفه ای محلی در انگلستان ادغام شدند و مؤسسه حسابداران خبره در انگلستان و ولز را در سال 1880 تشکیل دادند. هم اکنون نیز بر اساس رنکینگ جهانی دانشگاه ها توسط موسسه جهانی  QS بهترین دانشگاه حسابداری دنیا به نام دانشگاه بیزینس لندن در انگلستان واقع شده است و همچنین در بین 10 دانشگاه بر تر برای تربیت حسابدار دانشگاه های انگستان رتبه های خوبی در این رنکینگ دارند.

 

 

نظرات

نظر خود را برای ما ارسال کنید

برای مشاوره خدمات مالی و مالیاتی تماس بگیرید

02144873715